Arkivfoto: Birgit Dannenberg
Arkivfoto: Birgit Dannenberg

Må sende innhold fra Ski

Selv om Radio 1 sikter senderne inn mot Oslo, må det lokale innholdet handle om Ski og Oppegård.

Publisert   Sist oppdatert

For de ansatte i Radio 1 Oslo var fredag en lykkens dag. Da kunngjorde konstituert direktør Tommy Gaustad at grunnsteinen til storbyradioen får et videre liv, men nå på JærradioGruppens konsesjon i Ski.

Det betyr noen endringer for Radio 1 Oslo. Først fordi kanalen ikke kan basere seg på lokalt innhold fra hovedstaden for å oppfylle konsesjonskravene.

Lokalt

– De må sende lokalt innhold for Ski, det er der de. Det holder ikke å sende lokalt innhold for Oslo, for det er ikke lokalt, sier områdeleder Gudbrand Guthus i Medietilsynet.

Guthus forteller at tilsynet ikke har noen innvendinger til at Radio 1 kjøper konsesjonen, og at tilsynet vil si ja i slike tilfeller. Han forklarer at tilsynet er i ferd med å utforme informasjon om hva de legger vekt når slikt skjer. Og Radio 1s kjøp er ikke det eneste.

– Vi ser for oss at dette kan skje gjennom hele perioden. Noen faller fra mens andre kommer til, sier områdelederen.

Konsesjonsperioden som trer i kraft fra nyttår, varer ut 2016.

Får til

Gaustad i Radio1 ser ikke på det lokale innholdet som et nevneverdig problem

– Ja da, men Oppegård er en del av storbyen Oslo, både jobbmessig og mer til. Det er jeg overbevist om at vi skal finne gode løsninger på, slik at lytterne skal bli fornøyd uansett hvor de sitter, sier Gaustad.

Radio 1-sjefen understreker at det ikke vil være snakk om juks, og at kanalen naturlig nok vil forholde seg til konsesjonskravene om lokalt innhold.

Han tror at det ikke handler om hvor stasjonen sender fra, men at lyttingen er god. Derfor tror han at annonsørene og mediebyråene vil ønske å investere i Radio 1 også når stasjonen bytter frekvens over nyttår.

Nattsendinger

TV- og radiorådgiver Martin Stenstad i Mediacom tror ikke Radio 1 Hits vil bli særlig annerledes enn Radio 1 slik lytterne kjenner den i dag. Derfor tror han ikke det lokale innholdet vil spille særlig inn i forhold til annonsørene.

– Så vidt jeg kjenner til har de krav om tre timer lokalt innhold hver dag og jeg vil ikke bli overrasket om det blir en del nattsendinger med lokalt innhold.

Til gjengjeld mener Stenstad det er viktigere faktum at Ski-konsesjonen har betraktelig dårligere dekning i sentrumsnære områder.

– Det er klart at vi ønsker dekning i Stor-Oslo, og da er naturlig nok Oslo sentrum et avgjørende område. Her er P5 klart bedre stilt enn nye Radio1 Hits. Like fullt er det viktig å understreke at det er mange kommersielt spennende områder som Ski-konsesjonen dekker, blant annet store deler av Hurum. En overraskende stor del av befolkningen som bor 45 minutter fra Oslo sentrum har store deler av livet sitt i byen.