Dag Sørsdahl (innfelt) blir ny toppsjef i Aller Norge. Foto: Glenn Slydal Johansen/Aller Norge
Ny toppsjef i Aller Norge
De ansatte syns valget er spennende, men hadde ønsket seg en sterkere medieprofil.
Dag Sørsdahl overtar jobben som administrerende direktør i Aller Norge fra 1. september etter Roger Hansen. Sørsdahl kommer fra jobben som administrerende direktør i Oslo Nye Teater. Han har også en bakgrunn fra konsernsiden i Schibsted.
Dag Sørsdahl har en sterk lederprofil
– Dag Sørsdahl har en sterk lederprofil og hans seneste jobb på Oslo Nye Teater viser i tillegg en evne til å lede kreative mennesker, som utgjør en vesentlig del av vår virksomhet. Det er blant annet disse kvalitetene og erfaringene som gjør at vi mener at Dag er den helt ideelle til jobben som leder av Aller Media-konsernet i Norge, sier styreleder Erik Aller i en pressemelding fra mediekonsernet.
– Aller Media-konsernet i Norge har en meget sterk produktportefølje og en lang suksessfull historie. Det er med ydmykhet og dedikasjon at jeg tar fatt på denne oppgaven. Jeg ser frem til fortsatt å utvikle virksomheten hvor mediebransjen er under hurtig forandring. Den nye digitale virkeligheten, kombinert med Aller Medias kjernevirksomhet gir et stort omfang av spennende muligheter, sier den nye toppsjefen i samme melding.
Sørsdahl er utdannet som siviløkonom fra Lund Universitetet i Sverige, og har studert på Harvard Business School i USA.
Savner medieprofil
Dag Sørsdahl
Sørsdahl kommer fra jobben som administrerende direktør for et av landets største teatre, Oslo Nye Teater. Den har han hatt i knapt halvannet år.
Den nye Aller-sjefen har bred erfaring:
2009-13: Partner i Borea Opportunity
2004-09: Investeringsdirektør i Kistefos Investment
2002-04: Direktør i Posten Norge med ansvar for konsernstrategi, kjøp og salg
2000-02: Rådgiver i Carnegie
1995-2000: Direktør i Schibsted med ansvar for film- og tv-virksomheter
1989-95: Teknisk produksjonssjef og senere økonomisjef i redaksjonen i Aftenposten
Leder Tone Rudberg i redaksjonsklubben i Aller karakteriserer valget som spennende.
– Han kommer fra Oslo Nye Teater, og har mye annen bakgrunn som er relevant, sier Rudberg.
– Hva syns du om hans redaksjonelle bakgrunn?
– Vi kunne ønske oss en med en sterkere medieprofil. Han har vært i Schibsted i mange år, men ikke så mye på den redaksjonelle siden. Men så fremt han forstår medielandskapet er det det viktigste.
Rudberg forventer at at Sørsdahl har sans for strategi og at han evner å lede transformasjonen fra print til digital.
– Også er det kjempeviktig at han har forståelse for spillereglene i arbeidslivet og evne til lytte.
Les også: Stangebye blir toppsjef
Ifølge Kampanje spør lederen av redaksjonsklubben i Dagbladet, Harald S. Klungtveit, om den nye Aller Media-sjefen er rustet for den nye medievirkeligheten.
- God kjennskap
Til Journalisten sier Sørsdahl dette på spørsmål om hans medieforståelse:
– Jeg er trygg på mine kvalifikasjoner og mener jeg har god kjennskap til de endringer og utfordringer mediebransjen står overfor.
Jeg har stor respekt for tillitsvalgte
– Hvilke kvalifikasjoner vil du selv trekke fram?
– Det går på ledelse, hvordan man jobber med en organisasjon og samarbeider med tillitsvalgte. Jeg har stor respekt for tillitsvalgte.
– Hvordan tror du overgangen blir fra teaterverden og til å lede en mediebedrift?
– Det er noen likhetstrekk. Teatrene befinenr seg også i en utsatt bransje, med sterkt konkurranse, press om å klare seg og med rammebetingelser som endrer seg.
– Hva fristet deg mest med å takke ja til toppjobben i Aller Media?
– Først og fremst den posisjonen selskapet har på markedet i Norge. Aller har en flott portefølje av publikasjoner og selskaper, et sterkt merkevarenavn og mange dyktige ansatte.
Sørsdahl ønsker ikke å uttale seg om utfordringene han ser for seg i den nye jobben, før han har møtt de ansatte og blitt kjent med virksomheten.
– Det er helheten i Aller Media som gjør at jeg gleder meg, sier han.