Antallet unike brukere på mobile plattformer har vokst fra 200.000 til 1,6 millioner per uke på to og et halvt år. Foto: Glenn Slydal Johansen
Antallet unike brukere på mobile plattformer har vokst fra 200.000 til 1,6 millioner per uke på to og et halvt år. Foto: Glenn Slydal Johansen

Denne slår VG Nett

Men gir færre inntekter.

– Mobil er større enn internett på lørdag og søndag. Det har skjedd i løpet av sommeren. Det er dette bildet vi må legge våre strategier ut fra, sa sjefredaktør og administrerende direktør Torry Pedersen i VG på en mediekonferanse i regi av fagbladet Kampanje onsdag.

Vekst

Tor Jacobsen,  sjef for mobil i VG, sier at både Ipad og mobiltelefoner er inkludert i dette. Antallet unike brukere per uke har økt fra 200.000 i begynnelsen av 2010 til 1,6 millioner unike brukere nå i sommer.

Jacobsen legger til at nettbrett-trafikken nå øker enda mer. I forrige uke hadde VG 563.000 unike brukere via et nettbrett, tilsvarende tall fra i fjor var 198.000.

– Det forteller at mobilen, inkludert Ipad, er den plassen som kommer til å ta av veldig. Det sier også at den totale bruken øker. Den digitale kaka blir større, sier Jacobsen.

Til tross for økningen medgikk VG-sjefen at avisen ikke klarer å kapitalisere på brukerveksten ennå. Antallet annonsekroner per bruker er lavere på mobil enn på andre plattformer.

– Vi vil ikke klare å tjene like mye penger per bruker digitalt. Jeg tror ikke det er noen industri hvor det digitale ikke har presset det bildet, sa Pedersen på konferansen.

Annonser

De to VG-sjefene er enige om at inntektsmulighetene i fremtiden i størst grad ligger i annonsemarkedet.

– Vi ser at annonseinntektene vil være de bærende inntektene i fremtiden. Volumet er ekstremt høyt. Det er mye fokus på brukerbetaling, men fortsatt mye å gå på for annonser. Her kommer det en hypervekst, sier Jacobsen.

Han forteller at VG skal kapitalisere på en voksende masse brukere og på utvikling av nisjeprodukter, som for eksempel værappplikasjoner.

– Mobil er et godt annonseprodukt fordi det er tett på kjøpsøyeblikket.

Nye produkter

Jacobsen sier også at VG jobber med å utvikle lokasjonsbaserte annonser og produkter. Han er imidlertid tilbakeholden med hva slags produkter det er snakk om.

– Det er noe som vil komme om noen måneder. Men det er produkter der VG kan tilføre en verdi og hvor vi kan utnytte merkevaren.