Siden 2009 har DOGA, her ved administrerende direktør Tor Inge Hjemdal, delt ut 70 millioner kroner til 147 prosjekter. I år får LLA 560.000 kroner i støtte av Designdrevet Innovasjonsprogram. Foto: DOGA
LLA får en halv million i innovasjonsstøtte
Skal bidra til å at flere unge lesere lokalavisen.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Landslaget for lokalaviser mottar 560 000 kroner i støtte av Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP) for å få flere unge til å lese lokalavisen sin.
DIP-programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 70 millioner kroner til 147 prosjekter. Midlene skal sikre at prosjektene tuftes på designmetodikk og systematisk brukermedvirkning.
– Å vektlegge brukernes behov for å fremme innovasjon er viktig for omstillingen av norsk næringsliv. Det er en rekke spennende prosjekter som nå får støtte til å bruke design i innovasjonsprosessen, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) ifølge en pressemelding.
Administrerende direktør i DOGA, Tor Inge Hjemdal, kaller DIP ett av de viktigste innovasjonsprogrammene i regjeringens virkemiddelapparat.
– Helt fra starten for snart ti år siden har Designdrevet innovasjonsprogram vært en markedsdriver for utvikling av pilotprosjekter i en lang rekke bransjer. Ved å bruke designmetodikk og tid i idé- og konseptfasen, øker bedriftene treffsikkerheten sin, samtidig som de minimerer risiko ved innovasjon, forteller Hjemdal ifølge samme pressemelding.
I år deles det ut 8,5 millioner kroner til 17 norske innovasjonsprosjekter fra DIP-programmet.
LLA skal i prosjektet jobbe sammen med de to selskapene Ogle Noor og Brandgarden, som har internasjonal erfaring innenfor design, innovasjonsprosesser og markedsføring.