Redaktør Kjell Werner (til høyre) mener LO Medias oppkjøp blir en god løsning for Avisenes Nyhetsbyrå. Her sammen med ANB-journalistene Helge Rønning Birkelund og Aslak Bodahl (i midten). Foto: Øyvind Aukrust, LO Media
Alle parter fornøyd med LO Medias kjøp av ANB
Lettelse og glede hos de ansatte. De nye eierne ser store muligheter for samarbeid og utvikling.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I en pressemelding bekrefter Amedia at LO Media kjøper alle aksjene i Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) fra konsernet, inkludert nettstedet siste.no, som byrået driver. ANB skal fortsette å levere innhold til Amedias lokalaviser.
“ANB har over 100 års historie som nyhetsformidler. Gjennom kjøpet av selskapet bidrar LO Media til å styrke arbeidslivsjournalistikken og videreføre nyhetsbyråets stolte tradisjoner”, heter det i pressemeldingen, der det ikke opplyses noe om kjøpesum.
Lederen av redaksjonsklubben i ANB, Helge Rønning Birkelund, sier til Journalisten av de ansatte har vært godt informert om prosessen.
- Da vi fikk vite om planene før sommerferien, så var det med stor lettelse og glede. Det er ikke til å legge skjul på at vi etter den store nedbemanningen i 2014, da vi gikk ned fra 16 til 4 ansatte, og etter eierskiftet til Amedia i vinter, har følt at arbeidplassene var usikre. Dette er en god løsning som er veldig godt mottatt, sier Birkelund, som allerede hadde fått ny jobb i LO-Aktuelt fra 1. desember. Han blir imidlertid erstattet i ANB.
Ser mange muligheter
– ANB er et av landets fremste redaksjonelle miljøer innenfor mange av de samme fagområdene som LO Medias redaksjoner dekker. Vi ser derfor mange muligheter for samarbeid og utvikling med dette kjøpet, sier daglig leder for LO Media, Tore Ryssdalsnes.
ANB har hatt som primæroppgave å levere innhold til Amedias lokalaviser. Dette videreføres som tidligere, selv om ANB nå skifter eier. Samtidig gir avtalen mulighet for å levere ANBs innhold til flere medier, noe som kan gi en bredere distribusjon av byråets tjenester.
– Vi er glade for at ANB får et langsiktig og godt eierskap i LO Media, og at vi har fått en avtale som viderefører distribusjon av innhold fra ANB til våre lokalaviser. LO Medias overtakelse bidrar til en videreutvikling av ANB, sier direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia, Stig Finslo.
Annonse
Fortsatt eget selskap
ANB fortsetter som eget selskap, eid av LO Media. I første omgang drives selskapet som i dag, men etter hvert skal samarbeid og utvikling skje i fellesskap med LO Medias redaksjonelle miljø. Ansvarlig redaktør Kjell Werner i ANB mener dette er en god løsning.
– Vi er glade for denne avtalen, og mener denne løsningen trygger arbeidsplassene i ANB. Vi ser fram til å fortsette vår satsing på journalistikk innenfor arbeidsliv, samfunn og politikk, men med nye eiere, sier Werner.
LO-tilsluttede Arbeiderbevegelsens Presseforbund ønsker ANB velkommen som en del av LO Media, sier forbundsleder Nina Hanssen.
– Selv om dette kom overraskende på oss, så ser vi i APF dette som kjempebra løsning i en vanskelig situasjon for ANB. Nå beholder vi byrået og alle journaliststillingene, og ettersom vi forstår er også de ansatte fornøyde med at de nå skal bli en del av stiftelsen LO Media, sier hun.
Misfornøyd med informasjonen
APF har tale- og forslagsrett i LO-sekretariatet. Forbundslederen fikk ikke selv være med å behandle denne saken og skulle gjerne fått mer informasjon underveis og vært med på å påvirke prosessen.
– Jeg synes det er trist at ikke APF har fått delta i det interne medieutvalget i LO, der både LO-ledelsen og de tyngste forbundene er representert, eller fått informasjon underveis. Det er ikke sikkert at utfallet ville blitt annerledes. I dag er vi glade på vegne av de fire ansatte som produserer nyheter og kommentarer om politikk og arbeidsliv i ANB. Men synes det er dumt vi som et LO-forbund med medlemmer i pressen selv er nødt til å lese om denne saken i Journalisten.no for å få informasjon, sier hun.