Magasinredaktør Jane Throndsen og sjefredaktør Torry Pedersen. Foto: Kari Spets
Helgen skinner på VG
Det nye magasinet løfter både papir og digital-salg.
Etter tre utgaver er det mye som tyder på at VGs millioninvestering i relanseringen av VG Helg forsvarer seg økonomisk. Administrerende direktør og sjefredaktør Torry Pedersen understreker at så langt er kun tallene fra det første magasinet bekreftet, men disse er svært tilfredsstillende.
Løssalgsavisene får rapporter på salget samme dag som utgivelsen, men det endelige tallet kommer nesten en måned senere. Men, sier Pedersen, det første tallet gir en god indikasjon.
– Magasinet er kommet ut tre ganger til nå og har levert tilfredsstillende tall, sier VG-sjefen.
Vil betale seg
Etter det Journalisten forstår viser trenden en løssalgsøkning på papir opp mot ti prosent. I 2011 var VGs godkjente lørdagsopplag 286.390 eksemplarer.
Pedersen forteller at omleggingen av magasinet har kostet et tosifret millionbeløp, uten at han vil gå i detalj om nøyaktig hvor mye det er snakk om. Han håper og tror at investeringen skal betale seg på sikt.
- Annonseinngangen og salget av avisen er i tråd med det vi forventet og kanskje til og med litt bedre. Det er en bra start.
Papir er ikke den eneste plattformen der VG Helg har gitt uttelling. I helgen skrev VG Helg om Even Kvien som ble 100 prosent invalid etter å ha vært i en teltbrann som fireåring. Denne historien har trukket nye lesere til VG+.
Sprer innholdet
- Den har rekruttert flere hundre nye lesere bare denne helgen. Det er hyggelig, sier Pedersen.
Han synes det er like hyggelig at redaksjonene blir stadig flinkere til å forstå hvordan man skal ta ut historiene på de forskjellige plattformene. Dagen etter oppslaget i VG Helg, kom VG Nett med reaksjoner på brannhistorien. Før VG mandag fulgte opp med statens pengekrav mot Kvien.
– Dette er et læringsløp og vi er blitt mye flinkere.