Statsministerens datter Amelia (spilt av Iben Akerli) i Mammon bruker Macbook. Foto: Glenn Meling/NRK
Statsministerens datter Amelia (spilt av Iben Akerli) i Mammon bruker Macbook. Foto: Glenn Meling/NRK

NRK avviser produkt=plassering for Apple i Mammon

Begrunner bruk av Macbook med at det var karakterbyggende.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har ikke produktplassering i NRK. Det er forbudt.

Det slo NRKs advokat Kari Anne Lang-Ree fast for Kringkastingsrådet torsdag. Hun var invitert for å snakke om hvordan NRK håndterer kommersielle krefters interesse av å eksponere logoer og merkevarer.

Temaet ble reist etter at flere NRK-programmer, deriblant «Mesternes Mester» og «Mammon», var klaget inn for henholdsvis å kle deltagerne opp i merkeklær og «drukne i Apple-produkter».

Leide Apple-produkter

Bildet av Mammons statsministerdatter Amelia bak en Macbook ble trukket fram av Lang-Ree i møtet. Hun begrunnet bruken av produktet fra Apple med at det er karakterbyggende.

– I dramaproduksjoner er det ingen tilfeldige logoer eller produkter, alt er bevisste valg. Det er fordi man skal skape en verden og bygge karakterer. Mobiltelefoner er for eksempel en indikasjon på hvilket år, nærmest hvilken måned handlingen skjer i.

– At datteren til statsministeren har Mac er ikke tilfeldig. VG-journalistene bruker Mac-er fordi det er det VG-journalister bruker. Det er også Android-produkter i Mammon.

Advokaten understreket dessuten at Apple-utstyret i Mammon ble leid inn av NRK under produksjonsperioden.

Logoeksponering tatt ned

Det var i 2012 at det ble åpnet for produktplassering i Norge. Men dette gjelder ikke NRK.

– I NRK har vi ikke produktplassering. Det er forbudt.

Lang-Ree fortalte hvordan NRK er seg bevisst problemstillingen med produktplassering. Blant annet har allmennkringkasteren hatt gående et prosjekt over flere år for å minimere eksponeringen av logoer.

Hun viste blant annet klipp fra to ulike sesongers åpningsvignetter av «Mesternes Mester». I 2013 kunne man se deltagerne bli presentert i sine idretters respektive drakter og en nøytral svart trøye med en kleslogo.

– Det var mye logoer. Vi vil ikke ha det sånn, sa Lang-Ree.

I siste sesong er idrettsdraktene byttet ut. Deltagerne, for eksempel Jan Åge Fjørtoft som nikker en ball, bruker en nøytral skjorte med et MM-merke.

– Her er vignetten logofri der MM står for «Mesternes Mester».

Tettere utsnitt

Advokaten viste også til Lillyhammers første sesong som ble stoppet i 2012 for å inneholde produktplassering. Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen sa at NRK også har stoppet andre programmer, blant annet barne-TV-programmer, fordi produktlanseringer er lagt opp til TV-premieren.

Lang-Ree sa at det er mye logoer på NRK, og særlig i idrettssendinger. Dette jobbes fra de NRK-ansattes side med blant annet å være bevisst om å ta nærmere utsnitt eller vende intervjuobjekter bort fra logovegger.

Problemet, understreket advokaten, er ikke at NRK mottar penger for å eksponere logoer. Det har de altså ikke lov til. Problemet er mistanken publikum kan få ved å bli eksponert for logoer gjennom NRKs sendinger.

– Vi er opptatt av publikums oppfatning. Det handler om vårt omdømme.

Ikke mer enn naturlig

Samtidig sa både hun og etikkredaktør Per Arne Kalbakk at de ikke kommer helt bort fra logoer.

– Verden er full av logoer, noen ganger når vi skal beskrive virkeligheten er det logoer og produkter som naturlig er der. Men vi skal ikke eksponere dem utover hva som er naturlig, sa Kalbakk.

Og å blurre logoer har NRK som policy ikke å gjøre bortsett fra i sendinger mot barn og unge.

– Der åpner vi for å blurre for å skåne dem for det, sa Lang-Ree.

Hun viste samtidig til en motsatt holdning til utvisking av logoer hos kommersielle TV-kanaler av hensyn til de som er betalte. Til Dagens Næringsliv (DN) i april begrunnet TV3 blurring slik:

– Vi gjør dette av hensyn til andre merker som er produktplassert. Hvis hvem som helst kan få eksponert sine merker på tv, så vil den produktplasseringen de andre betaler for ikke ha like stor verdi, sa pressesjef Line Vee Hanum i TV3s eier MTG til DN.

Kritisk til Lotto-sendinger

Produktplasseringstemaet skapte ikke særlig debatt i Kringkastingsrådet, ikke umulig på grunn av den forsinkede lønsjen. Torvild Sveen fra Senterpartiet tok ordet for å kritisere NRKs sendinger fra Hamar:

– Hvorfor sender NRK trekninger for Lotto og Viking Lotto fra Norsk Tipping? Hvis det ikke er produktplassering, hva er det da? Vi kan prate på oss så mye troverdighet og uavhengighet som vi kan, men jeg kommer aldri til å si NRK følger dette så lenge NRK sender et program fra et selskap som reklamerer for spill.