ENSOM: Tove Nedreberg er en av svært få kvinner i mediekonsernenes ledelser. Foto: Terje Visnes, Adresseavisen

Kvinner uten stemmerett

Ikke plass for damer i mediekonsernenes ledelse.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ledergruppene i de tre store mediekonsernene teller i alt 20 personer. Bare to av dem er kvinner.

Det er Schibsted (Camilla Jarlsby) og Polaris (Tove Nedreberg) som har funnet plass til hver sin kvinne i konsernledelsen, i motsetning til Amedia. Der er det bare menn. Syv menn.

– Det er ikke vanskelig å se at dette er en underlig og altfor dårlig kjønnsbalanse, innrømmer konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Men han unnskylder seg samtidig med at det er «litt tilfeldig».

– Inntil nylig hadde vi to kvinner i konsernledelsen, Åse Tharaldsen og Marit Rosenvinge Nygaard. Deres avgang, kombinert med den vanskelige prosessen en fusjon alltid er, har ført til denne uheldige situasjonen. Men det er der vi er nå, så får vi se hva som skjer over tid, sier Stokstad

101 år

Amedia-sjefen takket tidligere denne uka av som styreleder for Mediebedriftene (MBL). Hans erstatter er også en mann, Didrik Munch fra Schibsted.

– Også MBL har hatt det samme problemet med få kvinner i lederposisjoner, vedgår Stokstad og viser til at det gikk 101 år før MBL fikk sin første kvinnelige administrerende direktør i Randi Øgrey, og 103 år før organisasjonens styre denne uka fikk sin første kvinnelige (nest)leder, Tove Nedreberg.

– Så det skjer noe nå, men det er ingen tvil om at det har tatt altfor lang tid. Det er åpenbart at den skjeve kjønnsfordelingen fortsatt er en stor utfordring for hele mediebransjen.

Mye å gå på

MBLs nyvalgte nestleder Nedreberg er også Polaris Medias kvinnelige alibi i konsernledelsen. Hun skulle gjerne sett flere medsøstre i ledergruppa.

– Ingen tvil om at vi har mye å gå på når det gjelder kvinneandeler. Jeg vil likevel legge til at vi har mange dyktige kvinner i ledelsen i våre mediehus, ikke minst i mellomledelse. Så vi får ha tro på at bildet vil bedre seg, sier Nedreberg som også er administrerende direktør i Adresseavisen-gruppen.

Schibsteds kvinnelige representant Camilla Jarlsby satt i strategimøte da Journalisten kontaktet henne, men svarer på sms at «Dette er noe konsernledelsen og hele organisasjonen er opptatt av, og som det jobbes aktivt for å endre». Ifølge Jarlsby, som er juridisk direktør i Schibsted, er målet bedre balanse over tid.

Powered by Labrador CMS