ENSOM: Tove Nedreberg er en av svært få kvinner i mediekonsernenes ledelser. Foto: Terje Visnes, Adresseavisen
Adressa vant over Skatteetaten
Direktør Tove Nedreberg (bildet) sier fersk dom får betydning for utviklingen av medienes digitale tilbud.
Tirsdag kom dom i ankesaken mellom Polaris Media og Skatteetaten. Det er sistnevnte som anket en avgjørelse fra Oslo tingrett som gir Adressa medhold i å prissette eavis lavere til papirabonnenter enn andre kunder.
Det betyr også at summen merverdiavgiften beregnes er av er vesentlig lavere enn dersom hele summen skulle være beregningsgrunnlag.
Betalingsvilje
Administrerende direktør Tove Nedreberg i Adressa er fornøyd med konklusjonen fra Borgargarting lagmannsrett.
– Jeg leser dommen slik at man vektlegger at selskapet har gjort grundige vurderinger i sin prissetting. Dette er en vurdering av betalingsvillighet i markedet, sier Nedreberg.
Hun forklarer at prisen for eavisa er satt lavere for eksisterende papirabonnenter nettopp ut fra betalingsviljen blant kundene.
– Dette handler om betalingsviljen i ulike kundegrupper. Vi vurderte at betalingsviljen blant papirabonnentene var lavere enn blant de som ikke var papirabonnenter fordi det ble en måte å få ytterligere tilgang til innholdet på. Dette er to separate avtaler.
Små beløp
Staten så derimot på dette som en måte å bundle papir og digitalt, forklarer Nedreberg.
Direktøren forventer at dommen vil få betydning for alle norske medier som er i en lignende situasjon. Hun sier at dommen vil få direkte betydning når Adressa vil utvikle betalt digitalt innhold også på nett.
– Det mener jeg er riktig. Vi mener eavisa er en del av den digitale pakka, og vi kommer til å utvikle den pakka videre. Det kommer til å bli andre digitale produkter, som betaling på nett, som blir del av denne. Og da priser vi den ut fra hva vi mener er riktig i markedet.
– Hva betyr dommen i kroner og øre for Adresseavisen?
– Dette har først og fremst prinsipiell betydning og er et viktig premiss for videre digital utvikling. Beløpene er foreløpig små.’
Valgte bort
Administrerende direktør Harald Jacobsen i Fædrelandsvennen sier dommen i Adressa-saken er gledelig, men at den neppe får konsekvenser i sør. Fevennen tilbyr nemlig leserne kun ett abonnement som inkluderer både papir og digitalt.
– Dommen får ingen umiddelbare konsekvenser for oss. Men du skal ikke se bort fra at vi vil vurdere å legge om abonnementsmodellen på sikt, hvor vi kan dra nytte av denne dommen, sier Jacobsen.
Han forteller at avisen valgte deres løsning delvis med bakgrunn i at Adressa tapte i Klagenemnda for merverdiavgift i 2011. Det er denne avgjørelsen lagmannsretten nå har omgjort.
– Vi var opptatt av å unngå å komme i samme situasjon som Adresseavisen. Sånn sett har saken medvirket til at vi valgte abonnementsløsning som vi gjorde.
Vektet modell
Jacobsen forteller at Fevennen har en vektet modell der deler av kostnadene tillegges papir, og dermed ikke er momsbelagt. Andre deler er vektet digitalt, og beregnes dermed moms av. I sum utgjør momsen mellom tre og fire millioner kroner årlig.
– Beregningsmåten vår er komplisert, men etterprøvbar for Skatteetaten. Vi er fornøyd fordi det er forutsigbart for oss og enkelt for skattemyndighetene å kontrollere.
Advokat Ingrid Skog Hauge fra Regjeringsadvokaten var ikke tilgjengelig for kommentar til saken.