15 prosent avslag, fordi vedkommende var journalist i BT.
Billigere for BT-ansatte
Klubblederen og leserombudet trodde alle favørordninger tilhørte fortiden.
Ansatte i Bergens Tidende kan glede seg over 15 prosent rabatt hos en av byens maleforretninger, men det er det svært få ansatte som er klar over.
Pinseaften var en av journalistene i avisen på handletur i Nygårdsgaten Maling og Jernvare AS, som ligger rett ved BTs gamle redaksjonslokaler. I butikken møtte han en av redaksjonssjefene i avisen som var i samme ærend, og de to kom i prat.
Da journalisten beveget seg til kassen for å betale, ble han møtt av følgende spørsmål:
– Du skal vel ha den vanlige rabatten?
– Hva mener du?
– Jobber ikke du også i BT?
– Jo, da.
– Da får du jo BT-rabatt.
Ukjent
Da BT-journalisten kom hjem oppdaget han at butikken hadde gitt 15 prosent i rabatt.
Tilbake på jobb etter pinse spurte han om flere på huset kjente til rabatten, men ingen hadde hørt om den.
Når vi ringer leder av redaksjonsklubben innrømmer han at ordningen var ukjent for ham før kollegaen tok kontakt.
– Jeg trodde alle slike favørordninger var avskaffet for lenge siden.
Klubblederen sier han vil ta saken opp i det månedlige møtet som klubbstyret har med ledelsen.
Leserombud
Bergens Tidende er en avis som setter etikken i høysetet og både har eget leserombud og et etisk regelverk.
Leserombud Terje Angelshaug kan ikke se noen som helst god grunn til at butikken skal gi rabatt til BTs journalister.
– Man skal jo ikke ha private fordeler av å være journalist, sier Angelshaug som trodde man var ferdig med slike ordninger i pressen.
Bevisstheten rundt krav til journalisters integritet er langt sterkere nå enn før. Favørordninger, som rabatt på kino og teater, var utbredt i gamle dager.
Setter foten ned
Ansvarlig redaktør Trine Eilertsen er ikke klar over rabatten før vi ringer, men Eilertsen kan etter kort tids research fortelle at ordningen stammer fra den tiden da også BT holdt til i Nygårdsgaten. Avisen flyttet for ti år siden. Ordningen er en «rest av en tradisjon» fra en tid det ikke var uvanlig at virksomheter som holdt til å samme gate ga hverandre rabatt, forklarer redaktøren.
– Har du selv benyttet deg av rabatten?
– Nei.
– Kjenner du til at noen av dine ansatte har benyttet seg av denne rabatten?
– Nei, det har jeg ingen oversikt over, ettersom vi ikke har visst om denne ordningen og den ikke finnes i noen formelle avtaler.
– Er ordningen i strid med avisens etiske regelverk?
– Jeg synes, for å si det forsiktig, at vi leker med uavhengigheten vår hvis redaksjonelt ansatte får fordeler hos enkeltbutikker i vårt nedslagsfelt. Derfor kontakter vi nå butikken og ber den slutte med å gi slike rabatter til våre ansatte.
– Denne diskusjonen er for øvrig ikke isolert til butikker. I BT får ansatte, også i redaksjonen, tidvis rabatt på billetter til kulturarrangement via merkevareavdelingen vår. Det kan ta utgangspunkt i annonseavtaler, for eksempel. Vi diskuterer hvordan dette kan oppfattes, og en vei å gå er for eksempel å skille mellom redaksjonelt ansatte og andre ansatte i mediehuset. Dette er et minefelt der vi ikke kan operere på autopilot, og vi har endret mye på den gamle merkevarestrategien vår, for å si det slik.
– Hva skjer med ansatte som bryter det etiske regelverket?
– Det kommer an på alvoret i bruddet og eventuelle gjentakelser. Men vi har rom for å operere langs hele spekteret av reaksjoner, fra mild refs til oppsigelse.