Trine Eilertsen. Foto: Paul S. Amundsen
Trine Eilertsen. Foto: Paul S. Amundsen

– Vi kan krangle om bøter

14 lokal-tv-stasjoner trosser statsrådens formening om at politisk reklame fortsatt er forbudt.

Publisert   Sist oppdatert

For nesten 60.000 kroner fikk Høyre vist sin reklamefilm på i alt 14 lokal-tv-stasjoner før helgen. Det til tross for at kulturminister Trond Giske mener at forbudet mot politisk reklame fortsatt gjelder, trass i at menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg mener det motsatte.

400.000

Giske forsøkte i forrige uke å opprettholdet forbudet gjennom å endre NRK-plakaten for at partier av en viss størrelse skulle få omtale. Problemet er bare at statsråden ikke kan garantere at partiene får omtale, for det blir brudd på Redaktørplakaten – og han er selv motstander av at eiere skal legge føringer på det redaksjonelle innholdet.

Derfor mener både Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening at Giske ikke har løst noen av sine problemer. Torsdag og fredag ble Høyres reklamefilm vist et titall ganger fordelt på 14 lokal-tv-stasjoner.

På fredagens pressekonferanse bagatelliserte Giske seertallene til TVAftenbladet da Journalisten ville vite om seerne til stasjonen var blitt sterkt påvirket som følge av at reklamefilmen gikk der på torsdag.

I gjennomsnitt ser rundt 400.000 mennesker på lokal-TV hver dag.

Kun cash

Sjefredaktør i Bergens Tidende, og dermed også BTV, Trine Eilertsen mener at Giskes finter ikke har noe med reklamen å gjøre i det hele tatt. Det er valgkampkassen han refererer til, mener hun.

Som tidligere politisk redaktør mener hun at argumentasjonen til Giske, om at å åpne opp for politisk reklame på tv også er å åpne opp for negative kampanjer som påvirker velgerne, ikke holder.

– Det er den samme uansett hvilken skjerm velgerne får den på.

Eilertsen forteller at i BT-systemet tillates politisk reklame uansett kanal.

– Det handler ikke om tv eller andre mediekanaler, men hvor store budsjettet partiene har, sier sjefredaktøren.

Hun forteller at det ikke er gjennomført noen samtaler med de andre aktørene i bransjen som sendte filmen før helgen, men hun ser ikke bort fra at det kan bli presset fram.

– Vi er jo ikke redde for å komme i fengsel, men det kan jo være at vi må krangle om noen bøter i retten, sier hun.

Takker Giske

I Mediebedriftenes Landsforening (MBL) sitter fagsjef Halvor Borse og er fornøyd med at medlemmene i lokal-tv har sendt filmen. Han forteller at det har kostet Høyre 59.000 kroner å sende reklamefilmen på de 14 stasjonene. Da vil filmen bli sendt mellom tre og 48 ganger i døgnet avhengig om stasjonene benytter seg av TVNorge-samarbeidet eller sender i loop.

– En ting er på det nasjonale planet, en annen ting er det lokale. Det er en morsom situasjon hvor han mener at lokal-tv er så sterkt at de ikke kan sende politisk reklame, det takker jeg for. Det er en sterk tillitserklæring han kommer med, sier Borse.