Direktør Arve Løberg i Trønder-Avisa opplevde historisk godt førstekvartal i fjor, men så flatet det ut. Samtidig som de kjøpte Namdalsavisa fra Amedia. Foto: Kathrine Geard
Direktør Arve Løberg i Trønder-Avisa opplevde historisk godt førstekvartal i fjor, men så flatet det ut. Samtidig som de kjøpte Namdalsavisa fra Amedia. Foto: Kathrine Geard

Trønder-Avisa mener de fikk Namdalsavisa til en fornuftig pris

Ga 22 millioner for konkurrenten i Namsos. Samtidig som avisen la bak seg tidenes beste førstekvartal.

Publisert Sist oppdatert

128,9 millioner kroner omsatte Trønder-Avisa for i fjor. Stopp pressa, for det er en forbedring på 3 millioner kroner fra året før. Helt tullete, er direktør Arve Løbergs uttrykk når Journalisten snakker med ham.

«Inngangen på 2015 ble historisk sterk. Resultatet i første kvartal 2015 har aldri vært bedre, særlig for morselskapet (selve avisen journ. anm.).» heter det i årsrapporten.

Løberg forteller at dette blant annet skyldtes at de i Steinkjer inngikk en avtale med Amedia om innstikk og fikk samtidig bedre nettopriser for disse. Dermed økte også inntektene. I konsernet økte omsetningen med like under 19 millioner kroner, til 189 millioner. Da er ikke hele omsetningen til Trønder-Distribusjon medregnet, forklarer han.

Driftsoverskuddet i mediehuset Trønder-Avisa endte på 3,3 milioner kroner. En forbedring på i overkant av 4 millioner fra 2014. Lønnskostanadene er stabile, mens de i konsernet økte med 15 millioner, hvilket skyldes kjøpet av Namdalsavisa. Driftsresultatet i konsernet, som også omfatter flere mindre lokalaviser (se faktaboks), endte på 3,7 millioner kroner. 3,2 bedre enn i 2014.

Trønder-Avisa eier:

Namdalsavisa 100 prosent

Inderøyningen 100 prosent

Lokalavisa Verran-Namdalseid 100 prosent

Snåsningen 100 prosent

Steinkjer-Avisa 100 prosent

Trønder-Distribusjon 100 prosent

Bandwagon AS 66 prosent

Ytringen 47,42 prosent

 

Fornuftig pris

Ifølge årsrapporten brukte styret og ledelsen i Trønder-Avisa lang tid på å besluttet om de skulle kjøpe Namdalsavisa (NA) fra Amedia eller ei. Ifølge rapporten kostet avisa 22 millioner kroner. Til sammenligning kjøpte Agderposten Medier Skien-avisen Varden fra Amedia for 67 millioner kroner i 2013. En litt større, men samtidig mer konkurranseutsatt avis enn avisen på Namsos.

Trolig må hele 2016 til for å bli ferdig med dobbeltkostnadene. Deriblant overgang fra aID til SpiD.

– Vi mener det var en fornnuftig pris og er fornøyd med prisingen. Historisk kommer dette til å være en god investering for Trønder-Avisa, sier Løberg.

Hele summen ble lånt til tross for at medieselskapet på Steinkjer har over 30 millioner kroner på bok. Dette for å kunne ha en buffer dersom noe skulle skje.

Kutter 30 millioner

Som Medie-Norge forøvrig arbeider også mediekonsernet med å kutte kostnader. I prosjekt 2020 skal resultatet forbedres med 30 millioner kroner basert på de inntektsforventninger som man har lagt for de kommende årene. For selv om fjoråret begynte fint, ble resten langt semre og den utviklingen har fortsatt inn i 2016. Omsetningen på både papir og digitalt går langt dårligere enn budsjettert.

Kuttene skal skje på fire områder; Trønder-Avisa, Namdalsavisa, Trønder-Distristibusjon og de øvrige lokalavisene. Det er i de lokale mediehusene man best vet hvordan konkurransen fra andre medieaktører lokalt skal møtes. Derfor vil markedskampen stå i de lokalene markedene, sier Løberg. Det er ikke snakk om noen sentral styring på hvordan kostnadene skal kuttes.

– For mye sentral styring fører til at man mister den lokale konkurransekraften. Mediehusene er selvstendige, sier han.

I et tilsvarende prosjekt i 2012 reduserte Trønder-Avisa antall medarbeidere fra 83 til 64. Løberg tror at man også denne gang må redusere antallet årsverk i selskapene.