Arve Løberg. Foto: Bjørn Åge Mossin

Trønder-Avisa mot strømmen

Uavhengige Trønder-Avisa vokser både på nett og papir.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Annonsepila peker nedover, men den største dagsavisa i Nord-Trøndelag noterte sterk annonsevekst både på nett og papir i første halvdel av 2008. Avisa er en av få norske dagsaviser med mer enn 20.000 i opplag som ikke er eid av de store aviskjedene.

Vokser på nett og papir

I årets første seks måneder hadde papirutgaven en annonsevekst på 15 prosent, og nettutgaven en tilsvarende vekst på 74 prosent.

– Det er lagt ned en solid innsats i annonseavdelingen de siste to-tre årene. Dette gir seg utslag i sterk annonsevekst. Selv om vi de to siste månedene har sett at veksten har flatet noe ut, vil vi få et nytt år med sterk annonsevekst, sier Arve Løberg, sjefredaktør og administrerende direktør i avisa, i en pressemelding.

Trønder-Avisa opplevde også en kostnadsvekst i form av økte pensjonskostnader, økte distribusjonskostnader og økte trykkekostnader. Driftsresultatet for første halvår var allikevel en halv million kroner bedre enn samme tidspunkt i fjor, og endte på 5.8 mill. kroner.

Beskjeden opplagsvekst

Avisa hadde en opplagsvekst på 160 eksemplarer i perioden. Opplaget var 23.320 ved utgangen av første halvår.

– Selv om veksten er ganske beskjeden, så har de fleste av våre konkurrenter i dagsavismarkedet nedgang. Derfor må vi være strålende fornøyd med at vi – i likhet med i fjor – har vekst i opplaget, sier Løberg.

Trønder-Avisa er en av de få dagsavisene med mer enn 20.000 i opplag som ikke er eid av en av de tre store aviskjedene i Norge. To lokale selskaper i Nord-Trøndelag eier over 90 prosent av aksjene i selskapet.

Powered by Labrador CMS