Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Dagsavisen har gjennom de siste årene arbeidet offensivt med å ekspandere. Enten gjennom å hente fram igjen nedlagte titler som Fremtiden og Moss Dagblad, eller gjennom kjøp som Rogalands Avis og Roganytt.
Planen var å gjøre det samme i Trondheim som i Drammen og Moss. En gammel arbeideravis med Dagsavisen rundt. Åtte til ti sider med lokalt innhold, resten produsert i Oslo. Ifølge ansvarlig redaktør og administrerende direktør Eirik Hoff Lysholm var det spesielt viktig å være på plass før høsten valg, slik at avisen kunne posisjonere seg.
Nå er det sannelig ikke så sikkert at det vil skje.
- Interessen i markedet virker ganske stor, og vi er også blitt kontaktet av lokale investorer som ønsker å bidra med penger. Men vi har ikke lyktes med å få på plass en trykkeriavtale for printutgaven. Hos det ene lokale trykkeriet er vi tilbudt priser som vi ikke har råd til å betale, og som vil gi oss over dobbelt så høy pris per trykket avis som det vi betaler for våre andre utgaver. Hos de andre har vi nå fått beskjed om at de dessverre ikke har kapasitet til å påta seg oppdraget vårt, forteller Lysholm.
Siste mulighet er å få til en trykkeriavtale enten i Sverige, eventuelt å fly avisene inn fra trykkeriet i Oslo. Det er han redd fort kan bli for dyrt.
- Får vi ikke dette på plass må vi i stedet vurdere muligheten for en ren nettsatsing. Der registrerer jeg nå at vi i så fall får en ekstra konkurrent, og det får vi bare ta som ekstra motivasjon, sier Lysholm.
Annonse
Ekstra konkurranse
Konkurrenten han sikter til er Adresseavisens utlysning etter to byjournalister i Trondheim som skal lage et eget nettsted for Adressa. Dagsavisens sjef mener det særlig er tøft at satsingen skal utfordre resten av mediehuset.
- Det bør være marked i Trondheim for et nytt nettsted for unge og urbane lesere. At de også skal utfordre resten av Adresseavisen, slik det står i utlysningen, er naturlig i et lokalmarked som i mine øyne har vært ganske sulteforet på konkurranse. Vi må nå se litt nærmere på dette og hvordan det eventuelt påvirker våre planer.
For papirutgaven av Dagsavisen Arbeider-Avisa er ikke siste vers sunget, men mye tyder på at koret er kommet til refrenget før.