Annonseprisene øker i flere aviser. Foto: Espen Moe
Annonseprisene øker i flere aviser. Foto: Espen Moe

Setter opp annonseprisene

Neste år blir det dyrere å annonsere i flere av landets aviser.

Publisert Sist oppdatert

Tross finanskrise og dystre økonomiske utsikter, øker både A-pressen og Edda Media annonseprisene sine for enkelte produkter til neste år.

Varsler prisøkning

– Vi har lagt en beskjeden prisøkning på papirannonser. Vi har jo veldig stabile opplags- og lesertall, sier Per Gjerstad, administrerende direktør i NR1-samkjøringene, som er A-pressens annonsesamkjøring, til Journalisten.

Han sier dette er en generell økning ut fra stigende konsumprisindeks. I Edda Media refererer de til en generell konsumprisvekst på tre prosent, men oppgir at annonseprisene i papiravisene ellers blir de samme. Unntaket er aviser som har hatt opplags- og lesertallsvekst som Lokalavisene i Oslo.

– For øvrig ønsker vi å fremstå som løsningsorienterte og respektere annonsørene og la prisbildet reflektere vekst der dette er forsvarlig og dokumenterbart, sier administrerende direktør Trude Margel i Edda Medias annonsesamkjøring Mediasite.

– Ingen god strategi

Dette er administrerende direktør Ruben Søgaard i mediebyrået Mediacom svært skeptisk til. Han mener at det er vanskelig å forsvare en økning i annonseprisene på papir nå. Enhver økning på papir i dette klimaet må begrunnes veldig godt.

– Å heve prisene sine inn i 2009, samtidig som du vet at du blir nødt til å gi store rabatter, er ingen god strategi. Trykte medier må ha bakkekontakt, sier han, og legger til at det avgjørende er hvor mange annonsekroner det finnes i markedet.

Han mener det å kutte annonsepriser på papir, som VG gjør, er det eneste fornuftige. Også Margel mener det var helt riktig av VG å kutte annonsepriser på papir når avisen går ned i både opplags- og lesertall, men sier situasjonen for lokalavisene er en annen.

Forberedt på tøft 2009

Margel i Mediasite mener at mediekanalene i Edda Media står støtt i og med at de er lokale. Samtidig erkjenner hun at de også i samkjøringen merker at temperaturen i markedet er lavere enn tidligere i år.

– Alle er nokså realistiske i forhold til den nedgangen som mediehusene opplever nå, men lokalavisene merker denne nedgangen minst fordi lokale medier er stabile og godt forankret i lokalmiljøet, fremholder hun.

Mediasite-sjefen forklarer at de merker finanskrisen, som spesielt reflekteres i nedgang innen bolig- og stillingsmarkedet, på lik linje med andre medier, men at de hadde et så godt første halvår at selskapet fortsatt er i pluss i forhold til i fjor.

I A-pressen rapporterer Gjerstad også om et godt år til tross for finanskrisen, og begge de to annonsesamkjøringene sier de har sett en god vekst i merkevareannonsering.

– Men det er klart at vi er forberedt på at neste år kan bli tøft, sier Gjerstad.

Powered by Labrador CMS