Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det er 25 år siden Trygve Hegnar lanserte Finansavisen. Og selv et kvart århundre etter fødselen, er avisen fortsatt landets yngste dagsavis. Slikt må markeres. For en avis i en nisje, hva er vel mer naturlig enn å kjøpe på seg litt ekstra distribusjon.
I fjor var godkjent opplag 24.000 aviser. I dag, på denne symbolfylte fredagen, har Finansavisen et opplag på mellom 150.000 og 200.000 eksemplarer. Trygve Hegnar er ikke helt sikker.
Han har i hvert fall kjøpt distribusjon med Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.
– Dette må koste mye penger, får vi spørre hvor mye det koster?
– Nei, det får du ikke og hadde jeg visst det, ville jeg ikke sagt det.
I Journalistens tilfelle ser det riktignok ut til at avisbudet har jukset en anelse. Fire eksemplarer av Hegnars avis ligger utenfor kontordøren vår, selv om vi bare holder en av Aftenposten og en av Finansavisen.
Så hva ønsker Hegnar å oppnå med å øke volumet på opplaget med omtrent åttegangen?
– Det var en ting som var morsomt. Vi ville vise oss fram og fortelle dem at Finansavisen er mer enn hva folk egentlig tror den er. Og så få vi helt sikkert flere kjøpere og lesere. He-he. Men det viktigste for meg er at avisen vises fram til en større lesergruppe.