Sjefredaktør og administrerende direktør Pål Bjerketvedt sier NTB er rigget for lignende avtaler i Norge. Foto: Birgit Dannenberg

– Annerledes situasjon i Norge

Men de norske nyhetsbyråene NTB og ANB syns samarbeidet mellom TT og Svenska Dagbladet er spennende.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsted-avisen Svenska Dagbladet har innledet et samarbeid med nyhetsbyrået TT om at sistnevnte skal produsere avisens sportssider. Det skriver det svenske mediemagasinet Resumé torsdag.

Eksklusive nyheter

– Den avtalen vi nå har undertegnet med SvD er på mange måter unik. Det er første gang vi har inngått et så omfattende samarbeid innen sport og nyheter. Vi skal levere skreddersydd journalistikk med eksklusivitet for SvD, og vi kommer til å avsette personal spesielt for denne oppgaven. Vi skal gjøre kvalifisert sportsjournalistikk for SvDs lesere, og jeg er overbevist om at den blir satt pris på, sier sjefredaktør og administrerende direktør Jonas Eriksson i TT til Resumé.

Den norskeide svenske avisen går altså motsatt vei av hva søsteravisene tidligere har signalisert i Norge. I sommer skrev Dagens Næringsliv at Schibsted vurderte å etablere et eget internt nyhetsbyrå. Men etter det Journalisten kjenner til er disse planene nå droppet.

Annerledes

Begge de norske nyhetsbyråene NTB og ANB sier det svenske samarbeidet er spennende. Men de peker også på at det er forskjeller mellom våre to naboland.

– Situasjonen er annerledes i Norge enn i Sverige. Det skyldes at mange fellestjenester og mye fellesproduksjon er samlet i de store mediehusene. Mediene her i landet er mer strømlinjeformet og malstyrt, sier sjefredaktør og administrerende direktør Pål Bjerketvedt i NTB.

Sjefredaktør Hallgeir Westrum i ANB mener samarbeidet TT har inngått med SvD ikke kan overføres til hans kundegruppe, som består av en rekke norske lokalaviser.

– Vår målgruppe er en annen enn den Svenska Dagbladet har, sier Westrum, med referanse til leserne av lokalavisene.

Han legger til at ANB allerede leverer det meste av nasjonale og internasjonale sportsnyheter til sine kunder. I tillegg har de lokale mediene egne sportsreportere som tar seg av den lokale idretten. Og som følger de lokale idrettsutøverne som er nasjonale stjerner.

Kan gjøre det samme

NTB leverer blant annet alt personaliastoff til Aftenposten. Det som overrasker Bjerketvedt mest med den svenske modellen er at hele produksjonen settes ut.

– Det er spesielt at det settes av et team som skal jobbe med dette dedikert. Vi har vært i dialog med våre kunder om det samme. Ikke for sport spesifikt, men å produsere innhold på skreddersøm med egne dedikerte medarbeidere.

Han legger til at dette også er noe som gjøres i utlandet, og trekker særlig fram britiske Press Association som har en egen redaksjon som kun jobber med seksjoner til dedikerte mediehus.

Bjerketvedt avviser at NTB er i forhandlinger om avtaler som ligner den i Sverige. Men han er opptatt å fremheve at NTB kan påta seg slike oppdrag på kort tid.

– Jeg kan ikke svare for hva Schibsted eller andre vil gjøre, men på vegne av NTB kunne vi gjort noe tilsvarende i løpet av kort tid. Ikke bare på print, men også digitalt. Vi er godt rigget for å levere en løpende digital nyhetsoppdatering.

Bjerketvedt ønsker heller ikke å spekulere på hvilke mulige norske medier som kan være aktuelle som en tettere kunde.

Powered by Labrador CMS