Jan M. Moberg har satset frisk på digitale produkter, men må nå erkjenne at inntektene derfra ikke vokser raskt nok til å demme opp for fallet på papir. Foto: Eirik Helland Urke, Teknisk Ukeblad
På fire år har Teknisk Ukeblads papirutgave mistet 85 prosent av inntektene fra stillingsannonser. Nå ryker 10-12 årsverk
Det er hektisk møtevirksomhet for tiden i TU Media, som blant annet utgir Teknisk Ukeblad. I sommer kjøpte TU Media Mediehuset Tek fra Amedia med virkning fra 1. september. Men optimismen i selskapet har falt betydelig som følge av sviktende annonseinntekter.
På et allmøte mandag ble det varslet nedbemanning i TU Media. Dette bekrefter administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg overfor Journalisten.no.
TU MEDIA
• Gir blant annet ut Teknisk Ukeblad, som kommer ut i et papiropplag på 130.000 eksemplarer. Antall utgivelser er redusert fra 42 i 2013, 22 i 2014 til 18 i 2015. Fra 2016 kuttes det videre til 11.
• Eier også bladene Automatisering og Våre Veger.
• På slutten av 2014 kjøpte TU Media nettstedet digi.no av Aller Media. I sommer ble Mediehuset Tek kjøpt fra Amedia.
• Nettutgavene tu.no og digi.no har mellom 300.000 og 350.000 unike brukere per uke. Tek har en trafikk på over 700.000 unike brukere per uke.
• TU hadde en omsetning på 102,2 millioner kroner i 2014 og oppnådde et årsoverskudd før skatt på snaut 1,2 millioner kroner. Resultatet i 2013 var på 0,7 millioner kroner.
• TU er eid av de to ingeniørforeningene Tekna (47,5 %), Nito (47,5 %) og Polyteknisk Forening (5,0 %).
– Vi har gått på en smell. Jeg trodde at vi hadde vært ekstra offensive ved både å redusere antall papirutgivelser kraftig og bygge opp de digitale virksomhetene. Men vi har ikke vært offensive nok i forhold til realitetene i markedet og må nå rydde opp og foreta kutt.
Les Journalistens dekning av Teknisk Ukeblad
Betydelige kutt
Moberg opplyser at det ligger an til en nedbemanning på 10 til 12 årsverk. Kuttene vil omfatte både redaksjon, produksjon og salg. Ved sammenslåingen har TU Media og Mediehuset Tek 72 årsverk, så det er snakk om en betydelig nedbemanning.
Moberg håper at prosessen kan være gjennomført innen midten av november. Det pågår nå en intern kompetansekartlegging og ledelsen og tillitsvalgte er i drøftelser om innplassering av de ansatte i en ny organisasjon.
Vi har kø av annonsører som vil inn på native advertising-produktet vårt
– Det skjer mye positivt, også. Vi har kø av annonsører som vil inn på native advertising-produktet vårt, så der er vi på jakt etter et par nye medarbeidere.
Moberg forteller at det allerede i vår ble klart at TU Media måtte kutte kostnader. Hovedårsakene er sviktende annonseinntekter som følge av lav oljepris og nedgang olje- og gassindustrien, som er spesielt viktig for TU, samt den strukturelle overgangen fra papir- til digitalmedier.
Annonseinntektene til papirutgaven var noe bedre enn ventet i fjor, men i år har annonsemarkedet virkelig skrumpet inn. Inntektssvikten har tiltatt ytterligere etter sommerferien.
Fra 42 til 6 millioner
Moberg illustrerer utviklingen ved å vise til annonseomsetningen til selskapets gamle pengepumpe, papirutgaven av Teknisk Ukeblad. I 2011 dro papirutgaven inn 42 millioner kroner i stillingsannonser, det vil si en million per utgave. I år regner Moberg med at inntektene vil havne et sted mellom 6 og 7 millioner. Det vil si et fall på rundt 85 prosent på fire år.
– I tillegg regner vi med å få inn mellom 16 og 18 millioner kroner i digitale inntekter fra stillingsannonser. Det er fantastisk og vi kjører full gass på det digitale. Men de digitale inntektene vokser ikke raskt nok til å demme opp for fallet på papir. De samlede annonseinntektene kommer aldri tilbake til tilnærmelsesvis samme nivå som før, erkjenner Moberg.
Derfor har TU Media besluttet å redusere antall papirutgivelser fra 18 i år til 11 i 2016.
– Det er sannsynlig at vi melder oss ut av printmarkedet når det gjelder stillingsannonser.
Angrer ikke
– Angrer du på kjøpet av Tek når du nå ser utviklingen?
– Nei, det gjør jeg ikke. Det er en god match og kanskje riktigere enn noen gang. Det er klart at det var dristig - også av eierne - å gjennomføre et slikt kjøp når vi visste at vi måtte kutte i TU Media. Men i planen om å slå selskapene sammen så lå det selvsagt også en justering, slik at vi ikke bruker ressurser dobbelt.
Moberg varsler en tydeliggjøring av innholdssatsingen og færre merkenavn for TU Media. TUs forbrukersatsing på nett, T2.no, blir avviklet og bladet Automatisering kan bli lagt ut for salg.
Bladet Våre Veger går fortsatt så bra økonomisk at det ikke vil bli berørt av kuttene i TU Media.
– Våre Veger er en liten juvel og vi ønsker å være en god eier for dem fortsatt, sier Moberg.
TU-sjefen sier at han skal drøfte nivået på sluttpakker med styre og eiere. Sist TU nedbemannet ble det gitt et par måneders lønn ut over ordinær oppsigelsestid.
– Det er ikke som det var på det området, heller. Vi har en tøff økonomi. Men vi vil prøve å finne fram til noe så snart som mulig.
Hyppige allmøter
Lederen av redaksjonsklubben i TU, Mari Gisvold Garathun, forteller at det gjennomføres allmøter for de ansatte i både TU og Tek annenhver uke. Konsulentselskapet IML er hyret inn for å koordinere prosessen.
Klubblederen opplyser at redaksjonsklubben er invitert til å komme med innspill til en ny organisasjonsplan for TU. Klubben holder tett kontakt med Norsk Journalistlag underveis i denne prosessen.
– Vi er i drøftelser med ledelsen om dette nå.
Garathun sier at nedbemanning alltid er noe hennes medlemmer er bekymret for, slik mediehverdagen er i dag med krevende markedsforhold og lavere inntekter fra papirannonser.
Vi er usikre på om det er nødvendig å nedbemanne et stå stort antall med-
arbeidere
– Vi ble informert om de fallende inntektene til TU Media før kjøpet av Tek. Vi har ikke har sett noe regnestykke på hva Tek-kjøpet har å si for situasjonen i selskapet. Men vi er usikre på om det er nødvendig å nedbemanne et stå stort antall medarbeidere. Vi vil uansett gjøre alt vi kan for å ivareta interessen til klubbmedlemmene våre.
Garathun legger til at det er for tidlig å si noe om mer konkret før den nye organisasjonsplanen er ferdig.
– Vi er i startfasen og vil vite mer om et par uker, når vi har kommet med våre innspill.