Forlater MBL:
TU-publisher Jan M. Moberg i Teknisk Ukeblad har lenge følt en dragning mot Abelia. Nå gjør han noe med saken. Foto: Eirik Helland Urke, Teknisk Ukeblad
Teknisk Ukeblad slår følge med Google og Microsoft
Forlater Mediebedriftenes Landsforening og går over til teknologiforeningen Abelia.
Teknisk Ukeblad Media skifter arbeidsgiverorganisasjon fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) til teknologitunge Abelia. Det bekrefter administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg overfor Journalisten.
Moberg mener at TU vil oppleve et mer naturlig fellesskap blant teknologi- og kunnskapsbedriftene. Begge organisasjonene er tilsluttet Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Abelia er med sine 1.750 medlemsbedrifter betraktelig større enn MBL, som organiserer om lag 325 medieselskaper.
TEKNISK UKEBLAD
* TU kommer ut i et papiropplag på 140.000 eksemplarer. Antall utgivelser er redusert fra 42 i 2013, 22 i 2014, 18 i 2015 og 11 i 2016.
* På slutten av 2014 kjøpte TU nettstedet digi.no av Aller Media. I 2015 ble mediehuset Tek kjøpt og fusjonert med TU.
* Nettutgavene tu.no og digi.no har mellom 300.000 og 350.000 unike brukere per uke. Tek.no har alene rundt 350.000 unike brukere. I sum har TUs nettsteder 2,6 millioner unike brukere per måned.
* TU hadde en omsetning på 102,2 millioner kroner i 2014 og oppnådde et årsoverskudd før skatt på snaut 1,2 millioner kroner.
* TU er eid av de to ingeniørforeningene Tekna (50%) og Nito (50%).
De norske virksomhetene til medie- og teknologigigantene Google, Microsoft, Yahoo! og IBM er medlemmer av Abelia. Moberg ser fordeler ved å spise kirsebær med de store.
– Men også store norske teknologi selskaper som Telenor og Telia er med. Dette er spennende bedrifter som vi har mye å lære av. Ikke minst når det gjelder å finne nye forretningsmodeller. Vi må hive oss rundt og utvikle oss på det området.
Les mer om bakgrunnen for TUs valg her: Teknisk Ukeblad vurderer å bryte med MBL
Et forsterket behov
Moberg forteller at TUs oppkjøp av Mediehuset Tek og den påfølgende fusjonen, som ble gjennomført med virkning fra siste årsskifte, har forsterket TUs behov for å henge med i den digitale utviklingen og endringene i forretningsmodeller.
– Fusjonen har medført at vi i større grad er blitt en teknologi- og kunnskapsbedrift, med et større utviklingsmiljø enn tidligere, sier TU-sjefen til Journalisten.
Digitaliseringen av TU illustreres godt av den betydelige nedfasingen av papirutgaven de siste årene. I år kommer bladet kun ut med 11 utgaver, mot 42 i 2013.
De ansatte i TU ble informert om bruddet med MBL torsdag. Samtidig gikk meldingen til ledelsen i MBL. Ifølge Moberg er ikke TU spesielt misfornøyd med MBL, men han tror at TU kan oppleve et mer naturlig fellesskap blant teknologi- og kunnskapsbedriftene.
Ønsket dobbelt medlemskap
Moberg sier til Journalisten at han gjerne skulle hatt et dobbelt medlemskap, slik at TU kunne stå tilsluttet både MBL og Abelia.
ABELIA
* Abelia ble etablert i 2001 og er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter.
* Foreningen har mer enn 1.750 medlemsbedrifter med i alt 44.000 årsverk over hele landet. Blant medlemmene finner vi mediselskaper som Google Norway, Microsoft Norge, Yahoo!, Schibsted Classified Media, ABC Startsiden/ABC Nyheter.
* Abelia har også en rekke PR-byråer som medlemmer, blant dem Geelmuyden.Kiese og Gambit.
*Abelia har medlemmer innenfor blant annet IKT, undervisning, forskning, konsulenttjenester, kreative virksomheter og interesseorganisasjoner.
– Begge organisasjonene er jo med i NHO. Noen selskaper har delt medlemskap mellom Abelia og andre NHO-foreninger, men dette sa MBL nei til i vårt tilfelle. Det synes jeg er trist. Nå er det NHO sentralt som må håndtere overgangen vår, og jeg regner med et fortsatt godt samarbeid innen NHO-familien.
MBL-direktør Randi S. Øgrey sier til Journalisten at MBL har hatt en god dialog om denne saken og tar TUs avgjørelse til etterretning.
– TU blir jo en del av NHO-familien fortsatt og vi vil derfor ha kontakt med dem videre.
– Hvorfor er ikke MBL villig til å innfri TUs ønske om dobbelt medlemskap?
– Det var arbeidsutvalget vårt som sa nei til å åpne for det når det gjelder eksisterende medlemmer.
Beholder NJ-tariffavtale
Da Moberg i fjor sommer gikk ut med tanken om å gå over til Abelia, ba redaksjonsklubben i TU ledelsen om å garantere for tariffavtalen med Norsk Journalistlag. Klubben ønsket også forsikringer om at TU fortsatt skal satse på kritisk journalistikk.
Moberg forsikret i fjor at begge faktorene vil være viktige for TU videre, noe han mener medlemskapet i Fagpressen bidrar til å sikre. Moberg er styreleder i Fagbpressen.
TU-sjefen gjentar at de redaksjonelle medarbeiderne skal beholde sin tariffavtale.
– Etter fusjonen med Tek har vi to tariffavtaler med NJ, en for ukebladområdet og en digitalområdet. Dette ønsker vi å samordne. Vi er jo i enda større grad blitt et digitalt selskap.
Lederen av redaksjonsklubben i TU, Håvard Fossen, sier til Journalisten at klubben ikke ser de store konsekvensene av overgangen til Abelia.
– Klubben er avslappet i forhold til dette, med de forsikringene Moberg har gitt om tariffavtaler og fortsatt kritisk journalistikk. Det siste ligger rotfestet i organisasjonen, sier Fossen.
Sliter med inntektene
Moberg legger ikke skjul på at TU har utfordringer på inntektssiden. Det siste årsregnskapet som er offentliggjort, fra 2014, viste et driftsresultat på 1,1 million kroner av en omsetning på 102,2 millioner. Men senere har TU slitt alvorlig på inntektssiden.
– Spesielt når det gjelder bannerannonsering for konsumentmarkedet. Der har vi en betydelig nedgang, noe som utgjør vår største utfordring i år. Så langt har vi ikke klart å dekke opp dette fallet i form av nye inntektskilder, sier Moberg.