Foto: Birgit Dannenberg

NRK samler fire av fem

Statskringkasteren holder seg stabil i Forbruker og Media-målingen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I TNS Gallups Forbruker og Medias måling av mediehusenes dekning råder NRK stabilt på toppen. Statskringkastingen holdt seg på 85 prosent i årets tredje kvartal, som kvartalet før. NRK går litt fram fra andre til tredje kvartal i aldersgruppen 12 til 19 år og nådde en oppslutning på 64 prosent, like bak TV 2 som samlet 66 prosent av aldersgruppen.

NRK er klart på topp i den kommersielt attraktive aldersgruppen 20 til 39 år med 77 prosent, en liten fremgang fra forrige kvartal. Her kommer TV 2 på en andreplass med 60 prosent, noe som er en svak tilbakegang.

NRK er også klart størst blant de over 40.

I den daglige totale dekningen samler TV 2 Gruppen hver dag 64 prosent, som er stabilt sammenlignet med kvartalet før. VG samler annenhver nordmann hver dag i perioden, mens Dagbladet samler nesten 31 prosent og Aftenposten 26 prosent.

Størst

Størst vekst har NRK på fjernsynstilbudet sitt i den aktuelle perioden. Mens det var 64 prosent som benyttet seg daglig av tv-tilbudet i andre kvartal, er tallet for tredje kvartal på 66 prosent. Radio går litt fram til like over 50 prosent og nettet, inkludert Yr.no, gikk fra 26,9 prosent til 27,6 prosent.

Totalt går TV 2 Gruppen marginalt tilbake til 63,5 prosent, mens TV 2 Nyhetskanalen opplever en vekst på 1,4 prosent til 23,8 prosent. Det betyr at nesten hver fjerde nordmann nå er innom TV 2 Nyhetskanalen daglig.

VG går samlet sett tilbake med 1,4 prosent til 50,4 prosent. Både nett og papir går tilbake i den daglige bruken. VG papir går 1,5 prosent tilbake til 26,7 prosent, mens VG Nett samlet 34,5 prosent daglig og er nesten tre prosent tilbake fra forrige kvartal.

Tilbake

Målt i prosent er det nettutgaven til Dagbladet som går mest tilbake i den aktuelle perioden. Fra andre til tredje kvartal var det halvannen prosent av de spurte som falt fra. På papir var tilsvarende tall 1,3 prosent. Dermed benytter 23 prosent seg av Dagbladets nettutgave daglig, mens 13,6 prosent benyttet seg av papirutgaven.

Også Aftenposten opplever tilbakegang på sine to hovedplattformer, men her er det mer marginal tilbakegang. Aftenposten morgen gikk tilbake med 0,4 prosent til 17,9 prosent mens nettet mistet 0,1 prosent og endte på 13,2 prosent kvartal mot kvartal. Aften mistet 0,3 prosent og endte på 8,7 prosent.

Konsern

Sett i et konsernperspektiv er det Edda Media som taper mest i perioden Forbruker og Media omtaler. Det Mecom-eide mediekonsernet samlet 24 prosent daglig i andre kvartal, i tredje kvartal er tallet på 19 prosent og gjør det til det minste mediekonsernet i undersøkelsen.

TVNorge-eier SBS går fram i perioden fra 41 til 42 prosent, ikke så ulikt Media Norge som øker fra 42 til 43 prosent. MTG som blant annet eier P4 og TV3 går tilbake med en prosent til 44 prosent i perioden.

Schibsted kommer på tredjeplass med en økning fra 69 prosent i andre kvartal til 70 prosent i tredje kvartal. En svak tilbakegang for A-pressen i perioden, fra 75 prosent til 74 prosent.

På toppen troner NRK uendret på 85 prosent.

Powered by Labrador CMS