TV øker mest i første halvår.

Reklameoppgang i første halvår

Vekst over nesten hele fjøla.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Statistikken fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) viser et klart signal; reklamemarkedet er på vei opp, og samtlige mediekanaler med redaksjonell tilknytning går fram. Med ett unntak.

Etter årets seks første måneder går reklamekjøpet fra MIOs medlemsbedrifter fram med 7,7 prosent sammenlignet med fjoråret. Det betyr en fremgang på 262 millioner kroner i perioden.

Sterkest fram er TV, som også er den største mediekanalen. De kommersielle kanalene økte omsetningen fra MIO med 9,6 prosent i perioden, eller nesten 100 millioner kroner.

Ifølge salgsdirektør Bjørn Gunnar Rossvoll i TV 2 går disse tallene godt overens med deres egne tall. For Mediehuset TV 2 er det hovedkanalen som er lokomotivet i veksten, forteller salgsdirektøren. Og han har god tro på 2010.

Gode utsikter

– Året som helhet vil ende med en betydelig vekst i forhold til fjoråret. Det kan vi fastslå nå, og det er positivt. Det er veldig bra for alle som lever av reklame selv om det er et stykke til der vi var før finanskrisen, sier Rossvoll.

Prosentmessig er det internett som leder an veksten med en fremgang på 11,6 prosent. Det tilsvarer en vekst på mer enn 50 millioner kroner. Nettet har nå en markedsandel på 13,6 prosent, bak dagspressen på 28,6 prosent og TV på 31,4 prosent.

Nettets vekst fører også til kamp om markedsandeler. Selv om dagspressen opplever omsetningsvekst på 5,5 prosent i perioden til over én milliard kroner, så faller markedsandelen med 0,6 prosent.

Styreleder Arne-Inge Christophersen i MIO sier til Journalisten at han er imponert over veksten til dagspressen.

– Det overrasker hvordan avisene biter fra seg, og leverer fra seg en så imponerende vekst.

Tilbake

Fagpressen, som Journalisten er en del av, går tilbake i perioden med 1,6 prosent. MIOs medlemsbyråer kjøpte reklame for 33,6 millioner kroner i fagpressen i første halvår, mot 34,2 millioner kroner mot samme tid i fjor.

– Vi måtte møte litt vegg vi og. Fall som dette kommer gjerne på sommeren for oss. Med mindre aktivitet må det være slik, så det er normalt for oss. Vi regner med at det snur seg igjen, sier administrerende direktør Even Trygve Hansen i fagpressen.

Radio går fram 3,2 prosent til 161, 4 millioner kroner, mens uke- og magasinpressen står nær sagt på stedet hvil med 147 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS