Statssekretær Roger Solheim vil ta kampanjen opp med ledelsen i NRK. Foto: KKD.
Statssekretær Roger Solheim vil ta kampanjen opp med ledelsen i NRK. Foto: KKD.

– Uheldig av NRK

Radioreklame forsøker å påvirke politisk standpunkt.

Publisert Sist oppdatert

Med radiokjendiser i spissen forteller NRK, MTG og SBS at det er på tide å digitalisere radioen, for det gir lytterne langt større muligheter. Gjennom Digitalradio Norge kringkastes reklamesnutter på Viasat 4, TV 3, TVNorge, NRK Radio, P4 og Radio Norge, for å nevne noen.

Samtidig som dette skjer er det klart at britiske myndigheter ikke vil tvinge brukerne over på digitalradio. Ifølge Dagens Næringsliv vil det kunne påvirke norske myndigheters vurdering av overgang fra FM til DAB.

Statssekretær Roger Solheim sier til avisen at myndighetene skal ta stilling til om det vil bli tvangsomlegging eller ei denne høsten.

«Jeg er glad i radio» slår Live Nelvik i P3 fast på lufta i en reklamesnutt sammen med makker Ronny Brede Aase. Kampanjen skal ifølge daglig leder Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge gjøre folk bevisste på at det kommer en omlegging til digitalradio – før eller siden.

Informasjon

– Folk kjøper store mengder radioapparater hvert år, og nå finnes det stort utvalg av digitalradioapparater i butikkene. Da synes vi det er riktig å fortelle at fremtiden er digital, sier Torvmark til Journalisten.

Ifølge DN selges det årlig 700.000 radioapparater, i tillegg kommer mobiltelefoner med radiomottaker. Av disse 700.000 er 63.000 DAB-radioapparater.

Fremskrittspartiets Øyvind Korsberg opplever reklamesnutten som politisk reklame. Han mener det er lite klokt, dersom NRK er blant initiativtakerne til kampanjen, at de forsøker å påvirke en beslutning som skal komme fra dens eier, Kulturdepartementet.

– Det er første gang jeg har opplevd å høre reklame for å påvirke et politisk standpunkt, sier Korsberg.

Korsberg får støtte fra TV 2s kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy. Han er blant dem som stusser over reklamen. Han etterlyser vurderingene man har gjort internt i NRK før kampanjen ble kringkastet første gang.

Påvirkning

– Jeg kan ikke tolke hensikten som noe annet enn påvirkning. Jeg har fulgt DAB gjennom årene og sett frustrasjonen i NRK vokse fordi de ikke har fått med myndighetene på dette, sier Indrøy som mener at NRKs videreformidling av kampanjen fort kan bli en tilsynssak.

Problemet for Medietilsynet i denne saken er at ingen har betalt for denne sendetiden. NRK «eier» interesseorganisasjonen Digitalradio Norge sammen med sine kommersielle konkurrenter. Tilsynet har tidligere slått fast at det for lokal-TV er tillatt å sende politisk reklame dersom ingen har betalt for reklameplassen.

Torvmark avviser at kampanjen er for politisk reklame å regne.

– Nei, det er ikke riktig, dette er en informasjonskampanje om at radio skal bli digital og at folk skal være forberedt på det.

Lufter med Bjerkaas

Statssekretær Roger Solheim sier til Journalisten at de vil ta kampanjen opp med ledelsen i NRK. Han er enig i at kampanjen kan tolkes som politisk reklame, og spør seg da om det er betalt reklameplass og om NRK benytter sin egen sendetid til å fremme sitt politiske budskap.

– Bruker de av sin sendetid for å fremme politiske budskap så er det uheldig.

– Skal NRK bedrive lobbyvirksomhet på denne måten?

– Nei, NRK skal selvfølgelig jobbe for å bedre sine rammebetingelser direkte opp mot oss som generalforsamling, men å drive en type politisk kampanje på egne sendeflater er uheldig og bør ikke skje.

Solheim forklarer at departementet vil ta dette opp med NRKs ledelse når samfunnet er kommet over sommerferien. Statssekretæren ønsker å få klarhet i hva slags vurderinger som er foretatt i sammenheng med kampanjen.

– Og å gi beskjed om at det er uheldig.