Espen Asheim, Egmont. Foto: Martin Huseby Jensen
Overskuddet svekkes i Egmont
Leverer 201 millioner kroner i pluss. Staben slanket med 13 prosent på ett år.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Tirsdag meldte Egmont-eide TV 2 at de hadde et netto driftsresultat på 116 millioner kroner av en omsetning på 4,3 milliarder kroner i fjor.
Onsdag melder den norske virksomheten av det danske mediekonsernet at de leverer et resultat på 201 millioner kroner før skatt av en omsetning på 1,39 milliarder kroner. Det er ned fra 226,5 millioner kroner av en omsetning på 1,5 milliarder kroner i 2015.
– Egmont Publishing er ikke fornøyd med at topplinjen faller, og vi er avhengig av å fokusere enda sterkere på vekst i tiden fremover. Vi har investert i flere vekstinitiativ, og både databaserte annonseprodukter, content marketing og marketing services viser lovende resultater. I tillegg vil vi fortsette å satse på papir der vi ser at markedet etterspør produkter, sier administrerende direktør Espen Asheim i en pressemelding.
I meldingen fremheves det at selskapet gjennomførte en omfattende digital restrukturering og endret den digitale strategien gjennom fjoråret.
– Suksessformelen både redaksjonelt og kommersielt er riktig bruk av data og målgruppeinnsikt – altså hvilke målgrupper du treffer, hvor du treffer dem med relevant innhold, og med hvilken effekt. Vi oppnår store fordeler og har god nytte av å jobbe tett med digitalbyråer som Sempro i vår content marketing satsning, sier Asheim.
Antallet årsverk ble redusert fra 411 i 2015 til 356 i fjor. Det innebærer en reduksjon på 13,4 prosent.