De små spiser på de store

Det er ikke kannibalisme, men andeler i tv-markedet det er snakk om.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

NRK1, TV 2 og TVNorge er alle tapere i kampen om seerne. Samtlige går tilbake, og verst går det ut over TV 2 som har tapt 4,6 prosent av sin markedsandel i det nasjonale tv-universet (alle over 12 år) sammenlignet med fjoråret.

De nye vokser

For et år siden kom tre nye tv-kanaler i Viasat4, FEM og NRK3 til landet. Kanalene ble lansert samtidig med det digitale bakkenettet og skulle gi sine eiere flere muligheter til å holde på seerne utover sine hovedkanaler.

Da kanalene ble lansert sa medieekspert Lasse Gimnes til Aftenposten at noen av dem ville gå dukken. I ettertid er det tydelig at de nye kanalene har funnet sin plass i det norske kanallandskapet.

Etter første uke på lufta i september i fjor hadde Viasat4 en markedsandel på 1,4 prosent, i forrige uke var andelen på 3,2 prosent. Kvinnekanalen FEM hadde en andel på 0,5 prosent da og 1,9 prosent nå. Mens NRK3/NRK Super har økt fra 0,7 prosent til 2,2 prosent

TV3 vinner

Noen må tape for at andre skal vinne. Verst går det utover TV 2 som på det aktuelle tidspunktet i fjor hadde en markedsandel på 29,8 prosent, i uke 35 hadde tv-kanalen en andel på 25,2 prosent, viser tall fra TNS Gallup.

NRK 1 går også noe tilbake, fra 32,1 prosent til 29,9 prosent. Heller ikke for TVNorge er tallene spesielt hyggelig lesning. Kanalen hadde i fjor en andel på 10,6 prosent, i år er tallet falt til 8 prosent.

For TV3 er situasjonen derimot motsatt. Kanalen har gått fram fra 5,7 prosent i fjor til 6,6 prosent i uke 35. Dette skyldes blant annet at TV3 gjennom det siste året har fått større distribusjon etter at kanalen kom på bakkenettet, og på Canal Digitals satellittilbud.

Powered by Labrador CMS