De små spiser på de store
Det er ikke kannibalisme, men andeler i tv-markedet det er snakk om.
NRK1, TV 2 og TVNorge er alle tapere i kampen om seerne. Samtlige går tilbake, og verst går det ut over TV 2 som har tapt 4,6 prosent av sin markedsandel i det nasjonale tv-universet (alle over 12 år) sammenlignet med fjoråret.
De nye vokser
For et år siden kom tre nye tv-kanaler i Viasat4, FEM og NRK3 til landet. Kanalene ble lansert samtidig med det digitale bakkenettet og skulle gi sine eiere flere muligheter til å holde på seerne utover sine hovedkanaler.
Da kanalene ble lansert sa medieekspert Lasse Gimnes til Aftenposten at noen av dem ville gå dukken. I ettertid er det tydelig at de nye kanalene har funnet sin plass i det norske kanallandskapet.
Etter første uke på lufta i september i fjor hadde Viasat4 en markedsandel på 1,4 prosent, i forrige uke var andelen på 3,2 prosent. Kvinnekanalen FEM hadde en andel på 0,5 prosent da og 1,9 prosent nå. Mens NRK3/NRK Super har økt fra 0,7 prosent til 2,2 prosent
TV3 vinner
Noen må tape for at andre skal vinne. Verst går det utover TV 2 som på det aktuelle tidspunktet i fjor hadde en markedsandel på 29,8 prosent, i uke 35 hadde tv-kanalen en andel på 25,2 prosent, viser tall fra TNS Gallup.
NRK 1 går også noe tilbake, fra 32,1 prosent til 29,9 prosent. Heller ikke for TVNorge er tallene spesielt hyggelig lesning. Kanalen hadde i fjor en andel på 10,6 prosent, i år er tallet falt til 8 prosent.
For TV3 er situasjonen derimot motsatt. Kanalen har gått fram fra 5,7 prosent i fjor til 6,6 prosent i uke 35. Dette skyldes blant annet at TV3 gjennom det siste året har fått større distribusjon etter at kanalen kom på bakkenettet, og på Canal Digitals satellittilbud.