TV 2s Mars-pupper

KOMMENTAR: Det var en litt ekkel følelse som dukket opp da TV 2 Nyhetene skulle selge innhold fra egne nettsider. Kanskje er det snobberi.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

La oss nå for Guds skyld mores til døde. Eller i hvert fall le av og til så vi blir kortpustet. Det er klart at også mediene må kunne få underholde publikummet sitt. Skulle bare mangle. I en verden med elendighet er det befriende at det også er noe som får oss til å trekke på smilebåndene.

Det er bare at noen ganger lønner det seg å se an forum og ikke minst holde på journalistiske grunnelementer.

Mandag rykket det i øyenbrynene litt ekstra da TV 2 Nyhetene klokken 18.30 skulle ha sin sedvanlige markedsføring av innholdet som produseres til nettavisen. Som oftest er det snakk om lettbeint underholdning. Saker som ikke krever særlig av den som velger å slå opp artikkelen på mobilen eller annen valgt plattform.

Men på mandag ble det ikke trukket i smilebåndene hos nyhetsoppleser Siri Kleiven Strøm. «Eit nyt bilde tatt fra NASA sin robot på mars får romentusiaster over heile verda til å sperra opp augene. Videoen skal ifylgje dei vise at det finnst rombuarar på planeten. Sjå videoen på TV2.no og døm sjølv.»

Stemmeleiet tyder lite på at dette er fleip.

Går vi på nettsiden og leser artikkelen, er det heller ikke en særlig humoristisk anlagt tekst. Videoen som ligger på nettsidene er litt artigere. Men å tease akkurat denne saken føles som et slag i mellomgulvet til resten av TV 2-nyhetenes gjennomarbeidede og gode journalistikk. Er vi i mediene blitt så klikk-kåte at vi glemmer hvordan slike saker gir utslag på resten av arbeidet vi gjør?

Og så er det journalistikken da. Tidligere VG-direktør Jo Christian Oterhals fikk spørsmål fra våre kolleger i Kampanje om å utdype en reaksjon han hadde i sosiale medier etter å ha sett innslaget. Det endte i en omfattende kommentar på bransjebladets nettsted. Her tar han for seg nettopp dette.

Oterhals skriver at han langt fra er motstander av lett journalistikk. Journalistikk i hans øyne gjerne handle om tøys, humor og glimt i øyet. Men når han husker tilbake til informasjonsutdanningen i Volda var det noen tommelfingerregler han tok med seg:

«En god måte å presentere en sak på, ble det sagt, var å oppsøke  - og referere til  -  kilder med ulikt syn på saken. God journalistikk, mener jeg å erindre, var noe vanskeligere, men slett ikke uoverkommelig for den som virkelig hadde tiltakslyst: Da prøver man nemlig også å bruke troverdige kilder.» skriver Oterhals. Han spør seg hvorfor har TV 2 fremmet en sak basert på to ufo-nettsteder. Hvorfor har de ikke forsøkt å få kommentar fra NASA eller i det minste snakket med en norsk astronom?

Vi spurte nyhetssjef Niklas Lysvåg i TV 2 om nettopp dette. Han understreker at det aldri var noe innslag på TV 2-nyhetene og sier at saken på nettsidene er laget med glimt i øyet, noe de tror publikum forstår.

Men hva slags føringer har de i TV 2 når innslag fra nettet skal teases? Er det fritt fram for alt - eller tas det hensyn til at 18.30 er en riksdekkende redigert nyhetssending på TV 2? Lysvåg forklarer at forslagene kommer fra nettdesken og kveldsredaktørene avgjør. I dette aktuelle tilfellet ble det konkludert med allerede neste dag at man ikke var fornøyd med henvisningen.

Ja, da er TV 2 i hvert fall litt på bølge med den profesjonelle delen av sitt publikum. For Journalisten har fått flere henvendelser som synes dette var flaut for Nyhetene.

 

 

Powered by Labrador CMS