Nyhetsredaktør Karianne Solbrække forteller at det fortsatt vil satses på egenjournalistikk. Foto: Håvard Solem, TV 2
Nyhetskanalen vil være best og først på breaking news
For mange av dem som jobber med nyheter i TV 2 vil hverdagen bli en annen fra midten av februar.
Søndag var det ti år siden TV 2 lanserte TV 2 Nyhetskanalen ved hjelp av kulturminister Trond Giske. Om en måned er det Nyhetskanalen som står for produksjonen av nyhetssendingene til TV 2. Helt i slutten av september i fjor ble det klart at som følge av omleggingen i TV-selskapet flyttes alle nyhetsansatte til Nyhetskanalen under Karianne Solbrækkes ledelse.
LES OGSÅ: 50 ansatte kan bli sagt opp i TV 2
Dette skal bidra til å effektivisere produksjonen, samt redusere kostnadene i selskapet. Og for mange av dem som jobber med nyheter vil hverdagen bli en annen fra midten av februar. I skrivende stund er det slik at organisasjonen i Oslo produserer nyhetene på morgenen og utover dagen, og så tar Bergen over på ettermiddagen og avvikler både Nyhetskanalen og sendingene på hovedkanalen ut kvelden.
Ny hverdag snart
I februar deles dette opp slik at de to organisasjonene avløser hverandre. Oslo begynner dagen før Bergen tar over. Hovedssendingen skal fortsatt avvikles fra Bergen, men Oslo leder an ettermiddagen.
Dette er ifølge Solbrække en del av nøkkelen for å få til effektiviseringen av nyhetene. I en liten stund til har de i Bergen to desker. En for Nyhetskanalen og en for hovedsendingen. Disse blir slått sammen. Solbrække forklarer at det har vært nødvendig med to desker siden Bergen har stått for ettermiddag og kveld. Når Oslo tar over for ettermiddagen, betyr det at Bergen kan bruke større deler av tiden til planlegging.
Nyhetsredaktøren forteller at Nyhetskanalen vil ha to prioriteringer: De skal være best og først på breaking news. Og de skal sette dagsorden. Dermed opprettholdes høy beredskap gjennom døgnet for å oppnå det første. Det siste skal skje enten ved å være best på felles dagsorden-saker, eller gjennom egenjournalistikk.
– Det vil si at vi vil fortsatt satse mye på egenjournalistikken, understreker Solbrække. I den nye organisasjonen skal det være to linjer. Publiseringslinjen som består av vaktsjef, ankere, produsenter med flere, og som bestemmer når ting skal ut. Og innholdslinjen som består av reportere og reportasjeledere.
Dyrke gode saker
I alt vil «nye» Nyhetskanalen ha i overkant av 90 medarbeidere som vil jobbe i reportergrupper.
– Grunntanken er uansett at har du en god sak, så skal du lage den. Det skal ikke være så rigid at du ikke kan gjøre annet enn den vakta du har – den gode idèen vinner alltid.
Det blir sjelden slik at nyheter vil bli holdt på til hovedsendingen klokken 21. I langt større grad vil det bli laget en publiseringsstrategi for hver sak.
Nyheter må slippes når de er nye. Slik vil det oppleves at vi kommer til å slippe egenjournalistikken vår tidligere på dagen. Samtidig ønsker vi at 21-sendingen skal være en sending hvor seerne våre får ny informasjon.
Det kan skje gjennom at deler av saken slippes tidlig, og en mer utfyllende versjon kommer på kvelden. Ifølge Solbrække er dette en viktig del av jobben til reporterne å tenke helhetlig gjennom dagen. Altså en gjest til God Morgen Norge, vinkling på morgensendingen og så oppfølgingssaker gjennom dagen.