TV 2-sjef Olav T. Sandnes informerte de ansatte om omfattende endringer for medieselskapet de neste fire årene. Foto: Jan-Petter Dahl. TV 2
TV 2-sjef Olav T. Sandnes informerte de ansatte om omfattende endringer for medieselskapet de neste fire årene. Foto: Jan-Petter Dahl. TV 2

TV 2 varsler kutt på 350 millioner

Kuttene skal tas i perioden fram mot 2020. Foreløpig ikke avklart hvor stor nedbemanningen blir.

Publisert   Sist oppdatert

TV 2-ledelsen hadde innkalt de ansatte i Bergen og Oslo til allmøte klokka 13 tirsdag. Ledelsen presentere det nye strategi- og omstillingsprosjektet “TV 2 i 2020”, som legger et løp for Norges største kommersielle tv-kanal de neste årene.

Konkrete tiltak vil bli varslet i midten av september, får NTB opplyst. Alle ansatte vil få tilbud om å søke om sluttpakker. 

Både styret, ledelsen og tillitsvalgte har arbeidet i månedsvis med strategiplanen. Kuttene på 350 millioner kroner er ikke basert på dagens nivå, men ut fra prognoser for kostnadsnivået i 2020.

– Tiden for gradvise endringer i bransjen er over og tiden for gradvise endringer i TV 2 vil også være ved veis ende. Nå handler det om å ruste oss best mulig for videre vekst, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes i TV 2 i en pressemelding.

Færre ansatte

På allmøtet ble det opplyst at det skal bli færre ledere og færre medarbeidere i selskapet. En intern kilde sier til Journalisten at kjernevirksomheten, blant annet desken, ser ut til å slippe unna de verste kuttene.

DETTE ER TV 2

• TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal. TV 2 er en del av mediehuset TV 2, og virksomheten omfatter både tv, internett, mobil samt nye interaktive plattformer.

• Mediehuset TV 2 står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Bliss, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no og TV 2 Mobil.

Sandnes bekrefter at tiltakene framover vil innebære omorganiseringer og bemanningsreduksjon.

– Vi har identifisert et behov for en lønnsomhetsforbedring i TV 2 på 350 millioner kroner fram mot 2020. TV 2 er akkurat nå i for høy grad satt opp for det tv-markedet vi har vært en del av, ikke det tv-markedet vi skal gå inn i. Vi blir nødt til å se på hvordan vi kan øke effektiviteten over hele virksomheten.

Ifølge Sandnes må medieselskapet kutte kostnader for å investere i godt innhold og kritisk journalistikk og fortsette den digitale ekspansjonen. Hvordan en omorganisering vil se ut og selve omfanget av bemanningsreduksjoner er ikke identifisert, men ledelsen velger allerede nå å informere om at de som ønsker en sluttpakke vil få mulighet til å søke om dette.

Satsing på TV 2 Sumo

Flere medier hadde på forhånd omtalt en forventet satsing på TV 2s nett-tv TV 2 Sumo. På dagens møte lanserte TV 2-ledelsen et mål om å tredoble antall betalende abonnenter.

– TV 2s viktigste oppgave er å fortsette å skape innhold som våre seere vil ha. Samtidig må vi styre transformasjonen mot en fullverdig digital TV-virksomhet der TV 2 Sumo tar en langt større plass enn i dag. For å klare dette må vi være rustet til å møte behov og forventninger hos fremtidens seere, brukere og reklamekunder, sier Sandnes.

TV 2 oppnådde et overskudd før skatt på 382 millioner kroner i 2015. Selskapet satte i gang en rekke moderniserings- og effektiviseringsprosjekter i fjor, for å omstrukturere og rigge TV 2-organiasjonen for økonomiske og teknologiske utfordringer i årene framover.

Krevende lønnsomhet

I pressemeldingen fra TV 2 heter det at også TV 2, i likhet med de fleste andre medieaktører, er blitt mer og mer utfordrende å sikre en virksomhet med fornuftig lønnsomhet.

–TV 2 er som andre medier utfordret av de raske endringene i markedet, store endringer i forbrukeratferd, et marked hvor reklameinntekter i stadig større grad går til utenlandske aktører og prisene på rettigheter og innhold stiger kraftig. For å sikre at TV 2 fortsatt er et viktig og sentralt samlingspunkt for den norske befolkningen rundt store begivenheter og hendelser, så må vi drive så effektivt som mulig, slik at vi har økonomisk styrke til å investere i nytt innhold og nye vekstområder, er budskapet fra Sandnes.

Lederen av redaksjonsklubben Klubb 2, Henrikke Helland, kom med denne kommentaren til Bergens Tidende etter møtet:

– Det er et ambisiøst prosjekt for TV 2s framtid, som også vil medføre negative endringer. Det jeg kan si er at Prosjekt 2020 i utgangspunktet ikke er et nedbemanningsprosjekt, men en strategiplan for TV 2 framover, i et mediemarked som er krevende.

– Haster med avklaring

Arbeiderpartiets mediepolitiske talsperson Arild Grande var raskt ute med en kommentar til de varslede kuttene i TV 2.

– Dette viser at mediebransjen er inne i svært krevende og tøffe omstillinger, og at det haster med avklaring for kommersiell allmennkringkasting. Derfor har Arbeiderpartiet jobbet hardt for å finne løsninger på tvers av partiene i det som ble en avtale om allmennkringkasting. Nå er det viktig at kulturministeren leverer på bestillingen fra Stortinget.

Grande poengterer at det haster med løsninger. Han mener at budskapet fra TV 2-ledelsen viser at ingen, heller ikke kulturministeren, har noen garanti for at det blir en kommersiell allmennkringkaster i Bergen nærmest uansett hva som skjer.

Den største omleggingen

I oktober i fjor oppsto spekulasjoner om kutt opp mot 150 ansatte i TV 2. Kampanje skrev at tv-selskapet var i gang med et større effektiviseringsprogram med navnet Greenfield Playout Program (GPO). Dette skal være den største omleggingen TV 2 har vært gjennom i sine 23 år på lufta.

Internt gikk spekulasjoner om kostnadskutt på mellom 90 og 120 millioner kroner, og at dette kunne medføre en nedbemanning på opp mot 150 ansatte. Ledelsen betegnet GPO som det største teknologiprosjektet i TV 2s historie, og at det handler om å bygge en smart og effektiv arbeidsflyt. GPO skal ikke være et rent effektiviseringsprogram.

Klubbleder Helland understreket i oktober at det var uvisst hvorvidt teknologi- og organisasjonsomleggingene ville medføre nedbemanning.

På flytteføtter

Endringene skal etter planen være på plass til TV 2 flytter sitt hovedkontor fra Nøstet og inn i nye Media City Bergen i mai 2017. I januar ble det også klart at TV 2s Oslo-kontor skal flytte inn i det planlagte bygget «Diagonale» mellom Operaen og Barcode.

– Dette er en stor dag for oss i TV 2, etter snart 25 år på Karl Johan. Etter en grundig prosess, med 48 potensielle aktører har vi nå funnet TV 2s nye lokaler i Oslo. Nå ser vi fram i mot flytting i 2018, sa TV 2-sjef Sandnes i januar.

Flyttingen i Oslo innebærer betydelig lavere leiekostnader for mediekonsernet. Leiekontrakten er på 12 år, og er inngått med A9 Palekaia, som eies av Hav Eiendom (50 prosent) og Thongård (50 prosent).

TV 2-advarsel

I november slo TV 2-sjef Sandnes fast at det ikke er noen selvfølge at TV 2 fortsetter med nyheter og allmennkringkasting dersom staten ikke legger mer penger på bordet.

Sandnes viste til at TV4 i Sverige har innskrenket seg til hovedkvarteret i Stockholm og gitt seg som allmennkringkaster.

Les: TV 2-sjefen med advarsel til regjeringen