Fotball-EM 2016 - med blant annet Islands suksess - har bidratt sterkt til gode seertall for TV 2. Foto: Flickr.com/Creative Commons/Nazionale Calcio
TV 2 ser for seg en god sommer
Gleder seg over størst seervekst i juni.
TV 2 økte mest av alle tv-kanalene i juni, og veksten er størst i den kommersielle målgruppen. Det er hovedbudskapet i en pressemelding fra TV 2 fredag.
Fotball-EM i Frankrike sørget for solid vekst for TV 2 i juni. I den kommersielle målgruppen - som er seerne mellom 20 og 49 år - fikk TV 2 en andel på 23,2 prosent. Dette er en økning på 7 prosentpoeng. Blant seerne over 12 år fikk TV 2 en andel på 21,8 prosent, en økning på 5,4 prosentpoeng.
– En vekst på 7 prosentpoeng i den kommersielle målgruppen er sterkt. Dette blir en god sommer for TV 2 drevet av tidenes sportssommer kombinert med programmer som God sommer Norge, Allsang på grensen og gode internasjonale innkjøp på alle våre kanaler, sier Trond Håndlykken Kvernstrøm, direktør for kanal og program.
Også TV 2 Nyhetskanalen vokste i juni og fikk en andel på 3,3 prosent blant alle seerne.
– Nyhetskanalen leverer enn sterk måned og går mot nok et rekordår, sier nyhets– og sportsredaktør Jan Ove Årsæther.
Samlet fikk alle TV 2s reklamekanaler en andel på 32,3 prosent. Det utgjør en vekst på 5 prosentpoeng i den kommersielle målgruppen 20-49 år.
Den første kvartfinalen under EM mellom Polen og Portugal bidro også til at TV 2 fikk en sterk siste dag i juni, med en en andel i den kommersielle målgruppen på 43,2 prosent.