Programredaktør underholdning Jarle Nakken. Foto: Eivind Senneset/TV 2
TV 2 varsler rutinegjennomgang etter Senkveld-fellelse
Men viser samtidig til at produktplassering og sponsing er lovlige finansieringskilder for TV-programmer.
Fredag fortalte Journalisten at TV 2 ble felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) for brudd på tre punkter i Vær Varsom-plakaten som handler om journalister og mediers troverdighet og integritet.
Senkveld og TV 2 felt i PFU – mener Thomas Numme og Harald Rønneberg driver rolleblanding og reklame
TV 2 mener at de har opptrådt i tråd med både lovverk og pressens etiske regelverk i saken. Likevel varsler underholdningsredaktør Jarle Nakken at mediehuset vil gå opp og kvalitetssikre rutiner for innkjøp fra eksterne produksjonsselskaper, slik tilfellet er for Senkveld.
– Vi tar kjennelsen fra PFU til etterretning. Det er viktig for TV 2 at vi opptrer etterrettelig i alle sammenhenger, og selv om vi i denne sammenheng mener at innslagene er merket og i henhold til god presseskikk, og at redaksjonen har jobbet uavhengig av kommersielle interesser, vil vi sett i lys av denne fellelsen gå opp alle rutiner i samarbeid med det aktuelle produksjonsselskapet og sikre at vi i enda større grad kvalitetssikrer alle prosesser rundt det å eksternfinansiere produksjoner i henhold til alle gjeldene regler, sier Nakken i en e-post til Journalisten.
Han understreker at produktplassering og sponsing er lovlig og at slike inntekter er en del av finansieringen i tråd med krav fra Medietilsynet og PFU.
– Denne saken er kompleks og sammensatt og inneholder også uttalelser fra PFU med tanke på retningslinjer rundt aktiviteter i tilknytning til det aktuelle programmet publisert på sosiale medier. Eksternfinansiering av programmer er med andre ord et område i utvikling som følge av at nye plattformer innlemmes og inkorporeres i eksternkommunikasjonen. Medietilsynet konkluderte med at TV 2 ikke har brutt kringkastingsloven i denne saken, men vi tar uttalelsen fra PFU på alvor og vil jobbe enda tettere for å kvalitetssikre alle tilstøtende prosesser rundt eksternfinansiert innhold i en ny mediehverdag med alle våre samarbeidspartnere.
Underholdning underlagt presseetikken
Senkveld og TV 2 var klaget inn av spillselskapet Kindred Group, som blant annet står bak spillmerkenavnet Unibet. Klager reagerte på at Senkvelds samarbeid med Norsk Tipping.
Under behandlingen i PFU torsdag sa generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund at TV 2 under tilsvarsrunden til klagesaken hadde argumentert for at Senkveld er underholdning, og noe som derfor ikke omfattes av presseetikken.
– Det vi svarer til det er at dette også ligger innenfor presseetikken. Vi er ikke med på den utglidningen om at dette er utenfor, sa Floberghagen.
Allmennhetens representant Eva Sannum, som til daglig jobber med reklame i Geelmuyden.Kiese, sa at hun ikke trodde på TV 2s tilsvar til utvalget.
– Svaret fra TV 2 er så åpenbart preget av at de er i en presset situasjon. Jeg kan ikke tro på det de sier om at dette er 100 prosent journalistisk motivert. Det gjør meg trist at det er gått så langt. Det er en god uttalelse og et åpenbart brudd hvis vi har til hensikt å skille reklame og journalistikk, konkluderte Sannum.
Les mer om saksbehandlingen av klagen her.