Arild Grande mener kommersiell allmennkringkasting handler om langt mer enn bare nyheter. Foto: Martin Huseby Jensen
Arild Grande mener staten bør tilstrebe seg konkurranse blant allmennkringkasterne
Stortingsrepresentanten frykter for de journalistisike blindsonene.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Torsdag gikk konsernsjef Didrik Munch i Schibsted-Norge ut i Dagens Næringsliv og kalte statsstøtte til TV 2 for gammeldags.
– Støtte til en aktør som TV 2 vil kunne gjøre konkurransesituasjonen enda mer krevende for norske medieselskaper, skriver han i en kronikk.
Fredag sier Arbeiderpartiets mediepolitiske talsmann Arild Grande til DN at staten bør tilstrebe seg konkurranse om allmennkringkasting. Han sier til avisen at allmennkringkasterne fortsatt står i en særstilling ved at de dekker hele landet og tilbyr nyheter på områder som han opplever er i ferd med å bli journalistiske blindsoner.
– Vi har dessuten sett hvor viktige allmennkringkasterne er i krisesituasjoner og ved store hendelser. Det er meget viktig at NRK har konkurranse fra en kommersiell aktør. Og det er viktig at vi sikrer sterke redaksjonelle miljøer utenfor Oslo, skriver Grande til DN.
Grande mener at en eventuell støtte til TV 2 handler om mye mer enn bare nyheter. Det handler også om et godt tilbud til hele befolkningen. Som språk, kultur og støtte til produksjon av norsk film og TV-drama. Han skriver til DN at regjeringen har misforstått dette da de utlyste den midlertidige avtalen.
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen sa tidligere i uken til Dagens Næringsliv at han er mindre bekymret for nyhetskonkurransen. Det som bekymrer han mest er at NRK nesten er alene om å produsere norske barneprogram, kultur, livssyn og debatter.