Torry Pedersen og Olav T. Sandnes sammen med MBL-direktør Randi Øgrey reagerer på at TV-distributørene tjener godt på nullmoms. Her fra Oslo Redaktørforenings årsmøte. Foto: Martin Huseby Jensen
Mediene kritiserer TV-distributørene for å tjene på nullmoms. Burde gi mediene penger
Trio mener distributørene tjener hundrevis av ekstra millioner på det som skulle finansiere krevende journalistikk.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
«Det er vi som hver dag finansierer mange hundre journalister som leverer nyheter, sport og underholdning til befolkningen. Det er vi som prioriterer å satse på de krevende sakene, fordi de er for viktige til å la være. Distributørene formidler nyhetskanalene, men har ingen journalister ansatt og lager ingen nyhetssaker. Likevel kan de plusse hundrevis av millioner på bunnlinjen som etter intensjonen skulle være med å finansiere vårt samfunnsoppdrag.» skriver MBL-direktør Randi Øgrey sammen med TV 2-sjef Olav T. Sandnes og Schibsted-redaktør Torry Pedersen i en kronikk i Dagens Næringsliv.
De tre har en klar formening om hva den ekstra marginen hos distributørene burde brukes til.
«Vi forventer nå at TV-distributørene viser samfunnsansvar og sørger for at merinntektene fra nullmomsordningen videreføres til de redaksjonelle mediene, i tråd med formålet.» I et intervju med de tre, også i Dagens Næringsliv, anslås det at TV 2 så langt har spart flere titall millioner kroner for inntektene fra Sumo.
Distributørene er ikke enige i resonnementet. Altibox-sjef Toril Nag forklarer at de har gjennomført priskutt, og at det er uforståelig at innholdsprodusentene skulle vært tatt med på råd om dette. Kommunikasjonsdirektør i Canal Digital Scott Engebrigtsen skriver til DN at bakgrunnen for nullmomsen er videre og mer nyansert enn TV 2 og VG mener.
Både Geir Jørgen Bekkevold i Krf og Kårstein Eidem Løvaas i Høyre mener dette ikke var intensjonen bak nullmoms, og at det er behov for å se på smutthullene.