Tror TV-selskapene kan tjene titalls millioner på delt skjerm
TV 2 tester ut det nye reklamekonseptet i sommer, og tar like mye betalt som for ordinær reklame.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Fra 1. juli ble kringkastingsloven endret slik at TV-kanalene kan sende reklame samtidig med ordinære sendinger på såkalt delt skjerm. TV-seeren kan altså følge bildet fra en sending mens et annet bilde på samme skjerm og lyden er reklame.
I sommer tester TV 2 dette ut på Tour de France, og sender på delt skjerm to ganger: en gang mellom klokken 13 og 14 og en gang mellom klokken 16 og 17.
– Det vi får betalt av annonsørene våre avhenger av hvor mange som ser reklamen. Når vi nå kan sende reklame på delt skjerm mens rittet pågår, betyr det at flere ser reklamen enn tidligere. Det gir høyere inntekter for oss, sier salgsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 til Finansavisen.
Prisen er nå den samme for ordinær reklame, men TV 2 varsler at dette kan bli endre seg på sikt. Rossvoll vil ikke tallfeste hvor mye penger det er i reklame på delt skjerm. Men direktør Jarle Thalberg i mediebyrået GroupM sier til Finansavisen at det kan være snakk om titalls millioner ekstra i potten for TV-kanalene på slik reklame.
Ifølge Finansavisen bruker TV 2 50 millioner kroner årlig på sykkelsendingene, der Tour de France med sin 17 personer i arbeid utgjør brorparten. 102.000 seere har fulgt sendingene i snitt så langt i år, ned fra fjorårets snitt på 141.000.