– Vi jobber knallhardt hver eneste dag for å gi brukerne våre bedre oversikt i nyhetskaoset, men også når det gjelder de store snakkisene, sier TV2.no-sjef Derek André Bjølgerud.

Lesertall 2022

TV 2.no-sjefen har grunn til å smile – vokser mest på nett

TV 2 og Dagbladet har størst digital vekst i fjerde kvartal 2022, sammenlignet med samme periode året før.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det viser ferske leserstall fra Kantar som ble presentert av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) klokken ni i dag.

– Det er utrolig stas at målrettet satsing og flinke folk gir resultater, sier TV2.no-sjef Derek André Bjølgerud i en pressemelding.

Den samlede digitale veksten for mediene som er med i målingen, er på 4 prosent. Ikke overraskende er det mobil som øker mest. En økning 6 prosent.

Samtidig fortsetter tilbakegangen for papiravisene. Papirlesningen går samlet sett tilbake med 6,4 prosent.

Men det finnes unntak. Papirutgavene til nisjeavisene Vårt Land og Finansavisen øker litt. Andre som kan melde om en liten vekst på papir er Budstikka, Dagens Næringsliv og Bergens Tidende.

VG fremdeles størst

VG er fremdeles det største nyhetsnettstedet med en daglig dekning på to millioner personer, etterfulgt av NRK med 1,5 millioner, Dagbladet med 1,4 millioner og TV 2 med 1,1 millioner.

– Når vi igjen er klart størst på antall lesere, er det stor inspirasjon til hele vinnerlaget i VG. Vi er ledende på breaking news, kommer med egne nyheter som folk snakker om i lunsjen og leverer gravejournalistikk som endrer Norge, sier utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne, i en pressemelding.

Alexandra Beverfjord, sjefredaktør i Dagbladet, er strålende fornøyd med at avisen forsetter å vokse.

– Vi har hatt en markant nyhetssatsing de siste årene som har ledet til kraftig brukervekst digitalt. Takket være fantastisk innsats fra redaksjonen er Dagbladet blant de mediene i Norge med størst vekst.

TV 2, Dagbladet og Nettavisen øker mest i perioden, med henholdsvis 170.000, 92.000 og 31.000 digitale lesere.

I fjerde kvartal oppnådde TV2.no i gjennomsnitt 1.127.200 daglige lesere. Også i tredje kvartal i 2022 opplevde nettstedet stor vekst, og tallene viser 26,6 prosent økning fra samme periode foregående år.

– Vi er veldig glade for at stadig flere får øynene opp for TV2.no, både som arbeidsplass og ikke minst nyhetsnettsted. Vi ser at vi vokser på alle fronter; gjennom direktetrafikk, fra søk og fra sosiale medier. Dette er vel fortjent anerkjennelse for det arbeidet folka våre gjør med innholdet, produktet og den kommersielle siden, sier TV2.no-sjef sier Bjølgerud.

– Vi jobber knallhardt hver eneste dag for å gi brukerne våre bedre oversikt i nyhetskaoset, men også når det gjelder de store snakkisene.

65 av de 161 målte avistitlene har fått færre lesere, mens 11 aviser har fått flere lesere i 2022, skrive Kantar i en presentasjon.

Aftenposten er den største papiravisen med 264.000 lesere, etterfulgt av VG med 120.000 og Klassekampen med 109.000.

Alle lesertall finner du på medietall.no.

Lesertall 4. kvartal 2022

Netto lesere i 1000 DIGITALT TOTALT (inkl. PAPIR)
ABC Nyheter231,8231,8
Adresseavisen147,3185,1
Aftenposten377594,2
AGDER (Flekkefjord Tidende)8,713,5
Agderposten25,842,1
Akershus Amtstidende10,113,6
Akersposten8,28,2
Altaposten9,212,3
Andøyposten2,7
Arbeidets Rett9,714,2
Askøyværingen5,211,9
Aura Avis4,56,6
Aust Agder Blad4,97,4
Avisa Nordland4656,8
Avisa Oslo39,739,7
Bergens Tidende184,5223,9
Bergensavisen97,7107,5
Bladet10,116,1
Bladet Vesterålen1217,8
Blogg.no34,434,4
Brønnøysunds Avis5,98,4
BT Magasinet78,7
Budstikka3255,2
Bygdanytt5,410,1
Bygdebladet37,6
Bygdeposten11,517,3
Bømlo-Nytt3,26,7
Dagbladet1359,71402,9
Dagen17,330,4
Dagens Næringsliv172,9236,8
Dagsavisen115145,7
Dagsavisen Demokraten4
Dagsavisen Rogalands Avis4,3
Dalane Tidende9,514,6
Drammens Tidende5774,3
Driva4,48,9
Dølen3,76,4
E24493,4493,4
Eidsvoll Ullensaker Blad8,515
Eikerbladet2,46,3
Elbil2440,240,2
Enebakk Avis2,14,8
Finansavisen129,7167,5
Finn.no888,3888,3
Finnmark Dagblad32,9
Finnmarken33,8
Finnmarksposten1,12,1
Firda26,233,8
Firda Tidend1,75,5
Firdaposten7,810,7
Fiskeribladet9,517,4
Fjordabladet2,55,2
Fjordenes Tidende6,49,8
Fjordingen3,26,3
Fjuken2,96,1
Folkebladet9,114,1
Fosna-Folket10,116,2
Framtid i Nord4,57,6
Fredriksstad Blad48,157,5
Fremover16,719
Fædrelandsvennen69,391,3
Gjengangeren11,715
Gjesdalbuen4,98,3
Glåmdalen28,137,9
Grimstad Adressetidende5,410,5
Gudbrandsdølen Dagningen37,450
Hadeland11,315,2
Halden Arbeiderblad16,720
Hallingdølen9,814
Hamar Arbeiderblad30,247,5
Hardanger Folkeblad6,48,7
Harstad Tidende14,420,4
Haugesunds Avis41,255,2
Helgelands Blad5,310,2
Helgelendingen11,916,2
Hitra - Frøya6,89,6
Hordaland9,416,9
iFinnmark29,429,4
iLevanger2,42,4
Inderøyningen13,4
Indre Akershus Blad1015,3
Innherred11,918,1
Intrafish4,14,1
iTromsø22,927,7
Jarlsberg Avis4,48,8
Jærbladet20,733,9
KK188,4294,1
Klassekampen10,1118
Klikk219,2219,2
Kode244,74,7
Kragerø Blad Vestmar6,88,5
Kvasir6,46,4
Kvinneguiden64,864,8
Kvinnheringen5,57,9
Lierposten2,99,9
Lillesands-Posten3,17,5
Lindesnes8,212,8
Lister249,712,3
Lofotposten13,716,7
Lofot-Tidende3,45,9
Lokalavisa Trysil-Engerdal0,73,6
Lyngdals Avis24,4
Laagendalsposten16,722,4
MN2437,237,2
Morgenbladet7,664,5
Moss Avis24,933,7
Møre-Nytt4,78,8
Namdalsavisa16,523,4
Nationen21,356,5
Nettavisen529,6529,6
Nidaros.no22,122,1
Norddalen1,23,6
Nordhordland711,4
Nordlys58,669,6
Nordre Aker Budstikke6,16,1
Nordstrands Blad7,817,8
NRK1540,51540,5
Nye Troms48,8
OPP4,66,7
Oppland Arbeiderblad40,150,5
Os og Fusaposten7,911,9
Porsgrunns Dagblad7,512,4
Rakkestad Avis3,85,9
Rana Blad18,422,6
Raumnes5,911,5
Ringerikes Blad19,425,5
Ringsaker Blad13,119,5
Rjukan Arbeiderblad3,24,1
Romerikes Blad58,278,6
Romsdals Budstikke23,633,2
Røyken og Hurums Avis5,812,7
Sagene Avis22
Saltenposten4,310,2
Sande Avis2,84,6
Sandefjords Blad25,632,9
Sandnesposten15,224,6
Sarpsborg Arbeiderblad26,232,3
Se og Hør Extra314,9568,9
Se og Hør Tirsdag314,9568,9
Side21,31,3
Smaalenenes Avis23,631,1
Snåsningen0,52,3
Sogn Avis16,621,3
SOL188,8188,8
Solabladet3,610,8
SolungAvisa3,1
Stangeavisa0,88,5
Startsiden197,5197,5
Stavanger Aftenblad116,9152,3
Stavanger Aftenblad Magasin53,2
Steinkjer-Avisa2,99,9
Steinkjer242,12,1
StjørdalsNytt4,218,2
Strandbuen612,6
Strilen6,513,1
Sunnhordland11,517,6
Sunnmørsposten4767,5
Svelviksposten1,53,4
Sør-Trøndelag10,315,2
Sør-Varanger Avis1,64,6
Telemarksavisa53,866,2
Telen7,610,5
Tidens Krav25,732,7
Trønder-Avisa33,648,4
Trønderbladet7,612,9
TV 21127,21127,2
Tvedestrandsposten6,89,6
Tønsbergs Blad47,559,6
Valdres9,213,6
Varden26,638,2
Varingen5,211,3
Vennesla Tidende3,36,1
Vestby avis46,6
Vesteraalens Avis2,7
Vestlandsnytt3,38,3
Vestnytt8,315,9
VG19582017,1
VI.no57,957,9
Vigga1,12,9
Vikebladet Vestposten4,88,2
VOL.no10,210,2
Vårt Land24,661,7
Yr1161,41161,4
Østlandets Blad15,922,8
Østlands-Posten24,830,6
Østlendingen25,335,3
Øyene1,96,7
Åndalsnes Avis3,65,9
Ås avis2,24,9

Kilde: Kantar / MBL

* Bytte av teknisk plattform kan i en overgangsperiode gi utslag i lavere digitale persontall, melder MBL. I Q4 2022 gjelder dette følgende titler: Adresseavisen, Agderposten, Budstikka, Grimstad Adressetidende, Hamar Arbeiderblad, Lillesands-posten, Lokalavisa Trysil-Engerdal, Stangeavisa, Varden og Vennesla tidende.

Hjemmet faller

MBL presenterte i dag også lesertall for norske magasiner. Disse tallene var for hele 2022. Samlet har magasinene en tilbakegang på 0,7 prosent sammenlignet med året før. Av magasinene som er med i undersøkelsen, kan 24 vise til flere lesere, mens like mange kan vise til færre lesere.

Av de tradisjonelle papirmagasinene, er Hjemmet fremdeles størst. Men ukebladet mister 30.000 lesere fra 2021 til 2022.

Størst tilbakegang har Programbladet PåTV, som mister 62.000 lesere.

Veksten for magasinene skjer nå først og fremst på digitale flater, og alle de målte nettstedene til forlagshusene har en sterk vekst, skriver MBL.

Klikk.no øker med 73.000 og har dermed totalt 219.000 brukere, mens Se og Hør øker med 54.000 og KK med 46.000 fra 2021 til 2022.

Dette bidrar også til at Se og Hør og KK fortsetter å øke sin samlede dekning på papir og digitalt, påpeker MBL. Se og Hør har nå 569.000 lesere på tvers av papir og digitalt, mens KK har 294.000.

Det største avismagasinet er fremdeles A-Magasinet, med 627.000 lesere. Opp 3000 fra året før.

Lesertall magasiner

Netto lesere i 1000 2022 2021 Endring i prosent
Aftenposten Historie197227−13,6
Aftenposten Innsikt1821782,3
Allers135137−2
Alt om fiske11710016,5
A-Magasinet6276240,4
BoligDrøm8789−1,7
Bondebladet122133−7,9
Bonytt1661566,3
Dagbladet Magasinet234239−1,9
Dagens Næringsliv D2149160−6,7
Dine Penger1551530,8
Donald Duck & Co223250−10,7
Familien168185−8,9
Finansavisen Motor1361304,7
Foreldre & Barn705918,3
Fri Flyt - Sportsmagasin94895,6
Hageliv & Uterom129
Her og Nå1591478,2
Hjemmet266292−8,9
Hytteliv1561560,2
Hyttemagasinet8792−5,5
Jakt11810413,5
Jeger90847,1
Julia544420,7
Kamille12911314,4
KK132136−3,5
Lev Landlig14412614,4
Maison Interiør927523
Maison Mat & Vin99107−6,9
Mat fra Norge1071051,5
Norsk Landbruk6977−10,1
Norsk Ukeblad139147−5,5
Programbladet PåTV160222−28,2
Rom1231091009,3
Se og Hør Extra140146−4,2
Se og Hør Tirsdag240252−4,8
ShapeUp726215,3
Tegneseriebladet BILLY1071061,5
Traktor847314,5
Vakre Hjem & Interiør105108−3
VG Helg247262−5,5
Vi Menn1441329,4
Vi Menn Bil14612319,5
Vi Menn Båt12610420,2
Vi over 60204217−6,3
Villmarksliv1131048,7

Kilde: Kantar / MBL

Powered by Labrador CMS