Kulturminister Linda Hofstad Helleland åpner for endring i kringkastingsloven. Foto: Angelica Hagen
Regjeringen vil la TV-kanaler få vise programmer og reklame samtidig
Kulturministeren åpner for endringer i kringkastingsloven.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
– Reklame på delt skjerm legger til rette for at seerne kan følge fjernsynssendinger, for eksempel femmila i langrenn eller sykkelritt, uten reklameavbrudd som dekker hele skjermen, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.
Hun la onsdag fram forslag til endringer i kringkastingsloven.
Les også: TV 2-journalist vil ha spill- og alkoholreklame
Hensikten med forslaget er å gi norske kommersielle kringkastere like konkurransevilkår som kringkastere som sender fra andre land. Måler er også å bedre finansieringsmulighetene til de norske selskapene.
Regjeringen foreslår også å oppheve en bestemmelse om at reklame ikke skal overstige 15 prosent av daglig sendetid, men det vil fortsatt være en begrensning på tolv minutter reklame per klokketime. Det foreslås også å tillate at sponsorer presenteres i løpet av sponsede programmer.
I tillegg blir en bestemmelse i kringkastingsloven om presentasjon av premier opphevet.