Mediekonserner satser på tv-service

Både Schibsted og Norsk Aller satser tungt på servicejournalistikk om hva som kan ses på tv. Mens Schibsted overtar et svensk tv-nettsted, starter Aller eget blad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Til tross for at tv-seeingen synker klart, satser strategene i norske mediekonserner på at folk får større behov for tv-guiding når kanalutvalget blir stadig større og mer mangfoldig.

Onsdag ble det kjent at Schibsted har kjøpt 51 prosent av aksjene i svenske TV.nu. Ifølge Dagens Industri betalte det norske konsernet 50 millioner svenske kroner for å sikre seg kontrollen over nettstedet. Det er ventet at Schibsted vil betale en tilsvarende pris for resten av selskapet.

TV.nu har til nå tilbudt brukerne en oversikt over tv-tablåer, men det er uklart hvilke utviklingsplaner som eksisterer. Nettstedet skal ha om lag 425.000 unike besøkende i uka.

PÅ TV

Norsk Aller er mer konkret om sine planer. 11. september lanserer konsernet det nye tv-magasinet, PÅ TV, med Geir Lilleberg som sjefredaktør. Lilleberg, som var Her og Nås første sjefredaktør, satser også denne gang på et utpreget lavpriskonsept. Utsalgsprisen for PÅ TV vil være beskjedne ti kroner, iallfall i startfasen.

– Vi mener at det er et behov i markedet for et rendyrket tv-magasin med tablåer og tv-relaterte artikler. Med den digitale tv-utviklingen får folk flest tilgang til stadig flere tv-kanaler. Vi ønsker å guide, informere og underholde, sier Lilleberg i en pressemelding fra Norsk Aller.

Mer enn tablåer

Lilleberg kommer fra stillingen som redaksjonssjef i Se og Hør. Han forteller at PÅ TV kommer til å bestå av langt mer innhold enn tv-tablåer.

– Vi skal ha tv som vår kjernevirksomhet. Vårt mål er å bli viktigst for folk flest når det gjelder tv. Tv er Norges viktigste medium i forhold til hva folk benytter fritiden sin til. Gjennomsnittsnordmannen bruker tross alt 148 minutter på tv-seing hver dag. Vi skal hjelpe tv-seerne, sier Lilleberg.

Administrerende direktør i Norsk Aller, Ole Sæther, har stor tro på det nye tv-magasinet, og mener kombinasjon av kvalitet og lav pris åpner for et helt nytt marked.

Powered by Labrador CMS