Satire lurte TV2.no, som igjen lurte leserne

TV2.no innrømmet blemme i torsdagens mest delte sak i sosiale medier.

Publisert   Sist oppdatert

– Dette er en klassisk #fail og selvsagt utrolig pinlig. Vi har ikke sitert originalkilden i saken, og går dermed på samme smellen som flere internasjonale medier har gjort over flere dager. Vi kan ikke gjøre annet enn å beklage dette.

Det skriver fungerende redaktør Olav Haugan i TV2.no i en tekstmelding til Journalisten.

– Satire kan være vanskelig å avsløre. Denne gangen var det vi som ble lurt. Saken vil bli oppdatert slik at det kommer tydelig fram at dette er satire, skriver Haugan.

Mest delt

TV 2 fortalte torsdag om en nygift mann som angivelig skulle gå til søksmål mot kona etter å ha sett henne uten sminke for første gang. TV 2 siterte nettstedet Emirates 24/7.

Men det er ikke det opprinnelige opphavet til saken. Det er derimot det franskspråklige algeriske satirenettstedet El Manchar, som har saken. Nettstedet legger i en egen boks kalt «apropos» nederst i saken ikke skjul på at nettstedet bedriver satire. «De publiserte artiklene referer ikke til faktiske hendelser, men bare hendelser som kunne vært mulige,» skriver Manchar.

Saken til TV2.no er den mest delte saken i sosiale medier torsdag. Ifølge nettstedet Storyboard var saken delt 6.000 ganger litt over klokken 14.

Vil rette

Haugan sier per telefon til Journalisten at de nå vil gjøre leserne oppmerksomme på feilen gjennom den populære posten på Facebook. Han forklarer at de vil benytte seg av den samme teksten som er formidlet per sms til Journalisten og andre medier som har vært i kontakt med redaksjonen.

– Vi mener mener det er bedre å merke både posten og artikkelen fremfor å slette artikkel og Facebook-posten. Vi ønsker å lære av feilene vi gjøre, og da lar vi det stå tydelig merket. Det vil være dumt å late som om det ikke har skjedd.

Haugan sier at de i redaksjonen har gode rutiner på å sjekke sakene sine, men at dette ikke er gjort godt nok i den aktuelle artikkelen.

– Googler du saken ser du flere internasjonale medier som har gjort samme feilen som oss. Det øker sakens troverdighet. Det som er for dårlig er at vi ikke er kommet fram til originalkilden. Den ble vi første gjort oppmerksomme på gjennom tweeten til Kristjan Molstad, som jobber som nyhetsleder for osloby.no i Aftenposten.

 

Også store internasjonale medier som Daily Mail og Daily Mirror har latt seg lure av satiresaken.