For skattebetalerne på Rivieraen
Mens finanskrisen fører til kutt i mediebedriftene, er NRK mannsterke på den franske rivieraen.
Hver eneste år arrangeres tv-messa MIPTV. Og hvert eneste år reiser de norske tv-kanalene til Cannes for å finne nye serier eller formater de kan kjøpe rettighetene til.
Færre
Den minste delegasjonen fra Norge i år er TV3. Bare TV3-sjef Lasse Kokvik og programdirektør Trygve Rønningen har tatt turen til Cannes.
– Dette er omtrent som tidligere år, vi pleier å dra en eller to nedover, forteller Rønningen over telefon.
De to skal kjøpe programkonsepter til både TV3 og Viasat 4.
Fra TVNorge, som også skal kjøpe inn programmer til FEM, har programdirektør Eivind Landsverk tatt med seg tre medarbeidere. I tillegg er påtroppende TVNorge-sjef Harald Strømme med. Strømme har for øvrig sin første arbeidsdag denne uken. Ifølge informasjonssjef Ingerid Medhus er det trolig et par færre som har reist fra TVNorge til Cannes i år enn tidligere.
– Det har variert fra år til år, sier hun.
Via SMS forteller informasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2 at kanalen har sendt sju medarbeidere til den årlige tv-messa.
Største
Den største delegasjonen kommer fra NRK. Cathrine Fongen, prosjektleder presse i markeds- og kommunikasjonsavdelingen, forteller at det er mellom 10 og 20 ansatte fra NRK som har reist til Cannes. I den samme eposten forteller hun at dette er færre enn ved tidligere år, fordi kringkastingen forsøker å spare penger.
Medarbeiderne skal kjøpe inn program og formater til de fire forskjellige tv-kanalene til NRK.
– NRK prioriterer likevel å sende det vi anser som et godt utvalg representanter til MIPTV, da dette kanskje er det aller viktigste møtestedet for mediebransjen i løpet av et år. Det er her bransjens idémakere og produksjonsselskaper møtes for å vise seg fram for hverandre, skriver Fongen i eposten.
Salg
For NRK handler det ikke bare om å kjøpe innhold, men også å selge.
– NRK ser etter muligheter for innkjøp av programmer samtidig som vi viser fram våre egne produksjoner til potensielle interessenter.
Til sammenligning har den svenske lisenskringkasteren SVT bestemt at 31 av deres medarbeidere skal få dra til tv-messa. Svenske Dagens Media skriver også at TV4 har valgt å sende 11 personer til messa.