Rune Indrøy.
TV 2: Interessant fra regjeringen
Vinn-vinn-situasjon, mener TVNorge-sjefen om at NRK ikke skal bruke lisenspenger på store arrangmenter.
Mandag skrev Journalisten at kulturminister Thorhild Widvey ønsker at NRK ikke skal bruke lisenspenger på rettigheter til store arrangement, som for eksempel olympiske leker. Særlig hvor de kommersielle aktørene er i konkurranse med NRK.
– Dette er svært interessante tanker fra regjeringen, sier kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2.
Fornuftig
TVNorge-sjef Harald Strømme sier på sin side at så lenge det ikke er implementert politikk har utspill av denne art liten praktisk betydning for SBS Discovery.
Les også: Ikke OL med lisenspenger
Strømme mener det uansett er et fornuftig prinsipp at lisensfinansiert fjernsyn først og fremst skal produsere innhold det kommersielle markedet ikke vil tilby.
– God sport vil folk få se uansett, så lenge det ikke legges bak betalingsmurer. OL var minst like god underholdning på TV 2 som på NRK, og det frigjorde lisenspenger til andre formål. Egentlig en klassisk win-win situasjon. Oppslutningen om lisensen er heldigvis skyhøy i Norge, men lisenspengene bør ikke brukes på å bidra til akslererende priser på sportsrettigheter. Jeg har tillit til at NRK gjør kloke vurderinger på dette feltet.
Balansen
Indrøy sier at man i TV2 har stor tillit til at regjeringen vil gå grundig til verkst i sitt arbeid med mediepolitikken.
– Ikke minst NRKs omfattende virksomhet. Balansen mellom NRK og de kommersielle mediehusene blir forhåpentligvis sentral i dette arbeidet, sier kommunikasjonsdirektøren.
For TVNorges eier er sportsrettigheter stadig viktigere. Mannekanalen Max er styrket og posisjonert gjennom fotball. Og ikke minst med tanke på at Eurosport er i ferd med å bli et medlem i TV-selskapet.
– Hvordan tror du det vil berøre tv-markedet om lisensen fjernes ut av sportsrettighetsbrøken?
– Det øker i så fall den totale kommersielle TV-seingen slik vi har sett under OL, og det er sunt for TV-reklamemarkedet. Et annet poeng er at NRK bør og skal være reklamefritt, mens sportssendingene i praksis renner over av sponsorplakater, drikkeflasker og logoplasseringer. Med over 5 milliarder i friske lisenskroner hvert år, burde NRK holde seg unna sponsorplakat-markedet, som selvsagt er i direkte konkurranse med de kommersielle aktørene.