Discovery betaler 2,4 milliarder kroner for rettighetene til å sende kampene i Tippeligaen i perioden 2017-2022. Foto: Flickr.com/Creative Commons/Eivind Hauger

Innbringende tv-avtale for fotballagent Rune Hauge

Ifølge Dagbladet får han 3 millioner kroner per år i Discovery-avtalens femårige periode.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hauge får dermed 30 millioner kroner for å bistå i salget av de norske fotballrettighetene, melder Dagbladet. Agenten har en konfidensiell avtale med Fotball Media.

I tillegg til de 15 millionene for hvert rettighetsår, kan Hauges selskap Profile Media dra inn ytterligere 15 millioner kroner avhengig av kommersielle inntekter i perioden.

FOTBALLAVTALEN

• Discovery, som eier kanalene TVNorge, Max og Eurosport har kjøpt rettighetene for eliteserien og 1. divisjon menn i fotball i perioden 2017-2022.

• Discovery skal samarbeide med VG, som blant annet skal lage daglige nyhetssendinger.

• Det er Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball som har solgt rettighetene.

• Ifølge Kampanje koster rettighetene 2,4 milliarder kroner, altså 400 millioner kroner i året.

• Seks av åtte kamper i serierunden skal spilles på søndager, mens en kamp spilles lørdag og en kamp mandag.

• Det skal innføres en «derby-lørdag» og seks «supersøndager».

– Profile Media får en fastpris som blant annet skal inkludere alle juridiske utgifter, hjelp med anbudsdokumentet og arbeid med rapporter som vi kan bestille. De har for eksempel hatt tre advokater som har bistått oss i disse forhandlingene. For dette får de en edruelig gasje som er veldig mye mindre enn det folk gjerne har lyst til å tro, sier generalsekretær i Norges Fotballforbund, Kjetil Siem til Dagbladet.

– I tillegg har de en mulig bonus som er avhengig av totaliteten på blant annet kommersielle avtaler i framtida. Den har et tak, men hvor mye den vil lande på, vet jeg ikke nå, sier Siem.

Discovery-gruppen har betalt rundt 2,4 milliarder kroner for å sikre seg norsk eliteserie og 1. divisjon i fotball i fem sesonger fra 2017.

Norsk Tipping liker ikke at Norges Fotballforbund har solgt TV-rettighetene til Discovery-gruppen, som sender reklame for utenlandske spillselskaper.

– Vi skulle svært gjerne sett at rettighetene ble solgt til aktører som er lojale mot reklameforbudet, det vil si loven som forbyr utenlandske bettingselskaper å markedsføre seg i Norge. Det er ikke Discovery, derfor er vi ikke fornøyde med beslutningen som er tatt av norsk fotball i dag, sier administrerende direktør i Norsk Tipping, Torbjørn Almlid til Kampanje. (©NTB)

Interessert i medienyheter? Følg Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 
Powered by Labrador CMS