Nå starter dragkampen mellom TV 2 og Discovery om seere som er interessert i norsk og engelsk fotball. Illustrasjonsfoto: Flickr.com/Creative Commons/John Christian Fjellestad
DN: Dyrere fotballsendinger for tv-seerne
Vil merke det på prisene når TV 2 og Discovery nå starter kampen om å tjene penger på rettighetene selskapene har brukt milliarder på, tror mediebyråer.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I høst begynner TV 2 på en ny treårsperiode med den engelske toppserien Premier League, en rettighet kanalen ifølge Dagens Næringsliv skal ha betalt 1,8 milliarder kroner for. Etter nyttår overtar Discovery, eieren av TVNorge, Max og Eurosport Norge, rettighetene til Tippeligaen fra TV 2.
Rettighetsbyttet blir først og fremst dyrt for forbrukerne, mener tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat.
– Nå kan det bli et eget Tippeligaabonnement hos Discovery, et eget Premier League-abonnement på TV 2, istedenfor alt i ett som det er nå, sier han til DN.
Wiberg og forhandlingsdirektør i mediebyrågruppen GroupM, Jarle Thalberg, tror begge at Discovery vil slite med å få over kunder som har hatt samlepakker med Tippeligaen og Premier League.