Flere innom Twitter
Men det er først og fremst ukentlig.
Nettsamfunnet Twitter er blitt en farsott i Norge. Ganske nøyaktig to år etter at Facebook kom i vinden blant norske nettbrukere, var det Twitters tur denne våren. Norske brukere er aktive, men dette skjer også i varierende grad. Det kommer fram av TNS Gallups siste Interbussundersøkelse.
Passiv
Den forrige undersøkelsen viste at Twitter hadde 68.000 daglige unike brukere i Norge. Dette tallet er uendret fra forrige undersøkelse, men ifølge markedssjef Hans Martin Cramer i TNS Gallups internettavdeling, øker den ukentlige bruken.
– Det at Twitter holder seg stabilt er interessant i seg selv, og det at halen med brukere som er innom sjeldnere, som ukentlig og månedlig, øker er fascinerende, sier Cramer og legger til; – Twitter krever en aktiv holdning, brukerne kan ikke lene seg tilbake på samme måte som i Facebook og observere det som skjer. I så måte er Twitter et krevende sosialt medium.
Størst
Facebook imponerer Cramer. Interbuss-undersøkelsen viser at verdens største nettsamfunn fortsatt øker i Norge. Facebook har klart størst bruk daglig og 21 prosent av brukerne er innom flere ganger om dagen.
Målt i total dekning kommer Facebook på tredje plass bak YouTube og Wikipedia på første. Facebook øker over hele linjen, forteller Cramer. Hovedkonkurrenten, eller den tidligere hovedkonkurrenten til Facebook, MySpace er i ferd med å dø ut på norsk sokkel.
– MySpace fases ut, rundt én prosent er innom ukentlig, sier Cramer.
I den norske nettverden er hver bruker i snitt på 1,3 sosiale medienettsteder.