Politiet frykter trolig at mange vil bruke droner på store hendelser. Det tviler Hans O. Torgersen på. Foto: Kathrine Geard

Politiet: Vi må gi pressen mer rom

Politiet frykter dronetrafikk over store hendelser og innrømmer at de nok har satt foten ned for hardt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi har nok enkelte ganger gått for langt og lagt for strenge begrensninger, sier operasjonsleder Svend Bjelland ved Oslo politidistrikt ifølge UAS Norway. Navnet står for “unmanned aircraft system2 og fagnettstedet refererer fra en debatt Bjelland deltok i før helgen.

Temaet var medienes dronebruk og bakgrunnen var Aftenposten-journalist Hans O. Torgersens kommentar i medlemsbladet om politiets begrensninger for pressen.

Torgersen forteller til Journalisten at han ved to konkrete tilfeller har opplevd svært strenge restriksjoner. Han leder avisens dronevirksomhet i tillegg til at han leder mediegruppen i UAS Norway.

Det første tilfellet var under helikopterstyrten i Bergen tidligere i år.

– Selv om det ikke hadde vært forbud, ville jeg ventet med å fly over åstedet, forteller han.

Strenge restriksjoner

Politiet sørget riktignok for forbud: Tre nautiske mil fra åstedet i over én uke etter ulykken. Nesten fem og en halv kilometer fra der helikopteret styrtet.

Flyforbudet ble gjeninnført 9. mai, men da med en formulering som åpnet for droneflyging etter forhåndstillatelse fra politiet.

Politiet tillot båttrafikk nær ulykkesstedet allerede dagen etter ulykken. Og etter to dager det var ingen helikoptertrafikk fra politi, havarikommisjon eller Forsvaret. Da satt journalistene 1.200 meter fra åstedet og fulgte det som skjedde. Torgersen foreslo for politiet at de kunne få lov til å fly ut 500 meter for å ta bilde. Det var politiet ikke interessert i.

– Hvordan i all verden kan en drone 700 meter fra ulykkesstedet forstyrre arbeidet?

Det andre tilfellet var småflystyrten utenfor Halden. Da var flyforbudet satt til fem (5!) nautiske mil eller 9,2 kilometer. Ifølge Torgersen var det på dette tidspunktet flyforbud over Halden sentrum. Han mener at forbudene først og fremst er satt for å begrense dronebruken.

Kunne brukt helikopter

Flyforbudene han viser til var i innledningsfasen satt til en høyde av 1000 fot (304 meter). Det betyr at mediene kunne leid helikopter og tatt bilder med telelinse. Det er som kjent mer tidkrevende og langt dyrere.

– Jeg har stor respekt for forbud i den akutte fasen. Men når det ikke lenger er noen lufttrafikk fra nødetatene –  hvorfor kan vi ikke da få mulighet til å ta oversiktsbildene? spør Torgersen.

Bjelland i Oslo-politiet gjorde det klart før helgen at det må tas grep for å gi pressen bedre arbeidsvilkår.

– Vi må bruke fornuft. Vi må nok bli flinkere når vi oppretter et midlertidig restriksjons-område og la pressen gjøre sin jobb, ved å åpne opp for dette når vi definerer rammen for restriksjonen, sier Bjelland i Oslo-politiet. Han forteller at Avinor må hjelpe politiet med å utforme restriksjoner som blir korrekte. 

– At han sier det, selv om han ikke snakker på vegne av alle politidistrikter direkte, gir grunn til håp om at vi kan samarbeide bedre om dette fremover. Droner såpass nytt at jeg har følelse at de ser for seg at dette kan bli mye verre enn det ville vært. Jeg tror mange politifolk ser for seg at det vil sverme med droner i ti meters høyde over ulykkesstedene. I de verste tilfellene tipper jeg vi snakker om rundt 6-7 droner, anslår Torgersen.

Powered by Labrador CMS