Opplagstallene:

Ukepressen bremser fallet

Opplaget ned 5 prosent fra 2013 til i fjor. Stygge tall for Se og Hør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det viser statistikken som legges fram av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) tirsdag. Opplaget til titler i ukepressen som kom ut både i 2013 og i fjor, ble redusert fra 2,25 millioner eksemplarer for to år siden til 2,13 millioner i fjor. 

Totalkonsumet, som regnes ut ved å multiplisere opplaget med frekvens, faller med 6,8 prosent fra 59,6 millioner i 2013 til 55,6 millioner i fjor. 

Se og Hør sliter

De fem bladene med det bratteste fallet er Topp, Henne, Maison Interiør, Se og Hør Weekend og Friidrett. Bladene får redusert totalkonsumet med mellom 18,2 og 32,7 prosent. 

Journalisten har tidligere skrevet at Henne kutter utgivelser. Dagens Næringsliv har omtalt Se og Hør Weekends navneskifte til Extra og bladets tidligere deadline og økt liggetid

Og Se og Hør sliter ikke bare i helgen. Også tirsdagsutgaven faller, med 14 prosent. Bladet har tapt 20.428 eksemplarer fra 2013 og endte i fjor på et opplag på 125.636. Det gjør bladet fortsatt nest størst, bak Hjemmet, som faller med marginale 0,9 prosent.

Saken fortsetter under grafikken. For å veksle mellom største opplag, minste opplag og alfabetisk rekkefølge: Trykk på det lille søyleikonet under selve talloversikten. 

Interiør og idrett

Opplagsvinneren i ukepressen er Egmonts Det Nye Spesial/Shape Up. Bladet øker opplaget med 46 prosent og totalkonsumet med 62 prosent fra 2013 til i fjor. I rene tall endte opplaget i fjor på 27.222 eksemplarer fordelt på 10 utgivelser mot 18.640 eksemplarer over 9 utgivelser året før.

På plassene bak følger bladene Kunst, Maison Mat og Vin, KK Living og Runners World. De har alle mellom 30 og 39 prosent vekst i totalkonsumet. 

Stylemag skiller seg ut i MBLs statistikk med en opplagsøkning på 44 prosent. Men her faller totalkonsumet med 8 prosent. Forskjellen skyldes at bladets opplag i 2013 var på 13.424 eksemplarer over 11 utgivelser, mens det for fjoråret endte på 19.318 eksemplarer over 7 utgivelser.

Bladet markerer seg også blant taperne på en annen liste, nemlig netto lesertallslisten. Stylemag gikk ned 22,2 prosent fra 60.000 lesere per utgivelse i 2013 til 46.000 i fjor. 

Bladene Digital Foto og Mann er de eneste som skiller seg ut som mer negative. De to bladene tapte henholdsvis 22,6 og 29,2 prosent av leserne fra 2013 til i fjor.

På vinnersiden skiller Interiørmagasinet seg ut. Tittelen vokste med 74 prosent fra 103.000 lesere for to år siden til 179.000 lesere i fjor. På plassene bak befinner Det Nye ShapeUp, KK Living, Maison Interiør og Tara Frisk seg. Titlene øker lesertallene med mellom 42 og 62 prosent.

Vi i Villa er fortsatt den største tittelen målt i lesertall. Men bladet duppet under millionen fra 1,01 millioner lesere i 2013 til 929.000 i fjor. De andre største bladene er NAF-Magasinet Motor, VG Helg, Aftenpostens A-magasinet og Pondus. 

Se Journalistens dekning av ukepressen her.

Powered by Labrador CMS