Uffe får jobben som Se og Hør-sjef fast. Og får med seg Ingeborg Heldal

Se og Hør skal sjokkere og underholde leserne sier den nye sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Ansettelsen av Ulf André Andersen som ny sjefredaktør i Se og Hør og Ingeborg Heldal som utviklingsredaktør er kunngjort gjennom en pressemelding fra Aller-konsernet onsdag morgen.

Ulf “Uffe” André Andersen er mangeårig gravejournalist og tidligere profilert klubbleder i Dagbladet. Andresen forlot Dagbladet for Se og Hør. Han ble hentet til Se og Hør av Harald Haave etter at sistnevnte tok over sjefstolen, og har siden 2008 arbeidet for bladet i forskjellige lederstillinger i redaksjonen.

- Ulf André har svært solid presse- og redaktørerfaring og kan merkevaren Se og Hør godt. I tillegg har han høyere utdanning innen innovasjon og digital ledelse, noe som gjør han godt rustet til å møte de endringene dagens medier står i. Ulf er uten tvil rett person til å lede Se og Hør, og jeg er kjempeglad for å ha han ved roret, sier konserndirektør Ingvild Skogrand.

Sjokkere og underholde

Andersen sier selv i meldingen at en av hans viktigste oppgaver er å ta ut kjendisjournalistikken i alle kanaler og å utnytte ressursene på en best mulig måte. Om Heldal sier han:

– Ingeborg Heldal får et ekstra ansvar for at vi kontinuerlig produktutvikler både nett og papir. I en krevende hverdag med høy produksjon i alle kanaler, blir hun en ressurs for oss alle. Dessuten har hun vært i rampelyset lenge og vil representere Se og Hør på en glimrende måte, sier Ulf André Andersen.

Til Journalisten sier den nybakte sjefredaktøren at det handler om å bygge videre på produktene Se og Hør har i sin portefølje. Se og Hør gir i dag ut to ukentlige utgaver å papir, samt å publisere innhold på Seher.no og Kjendis.no.

– Vi kommer til å sjokkere, underholde og opplyse leserne. Vi skal ha de beste sakene innen underholdning. Og så skal vi teste noen nye ting som vi skal prøve oss fram på etter hvert, sier han.

Andersen vil ikke utdype hva det innebærer, men sier de tester, analyserer og reagerer som en slags regle. Siste leddet gjelder både for redaksjonen og publikummet.

– Vi skal selvsagt lage enda bedre saker, i alle kanaler. Og så må vi jobbe systematisk. Det er klart at markedet er krevende, derfor må vi hele tiden sloss om brukerne dersom vi skal leses, sier han til Journalisten.

Det betyr å være først og best digitalt, og på papir ha gode bildereportasjer, forklarer Andersen.

Optimal rigging

Til Journalisten forteller Heldal at hun nå er flyttet hjem igjen. Heldal var sjefredaktør for norske Cosmopolitan 2007 til 2007. Aller hadde lisens på det norske bladet. Hun var før det skribent for Aller-eide KK. Fram til et år siden var hun redaktør for Nettavisens Side2, en ganske stor overgang, vil noen mene.

– Nei, er det egentlig det? I bunn og grunn handler det om underholdning. Jeg føler ikke spranget er så stort. Jeg skal holde moderlig blikk over bloggsatsingen og jeg skal ikke skrive saker eller bidra med innhold, men mer jobbe med utviklingen slik at vi er rigget for fremtiden, sier Heldal til Journalisten.

Jobben er å sørge for at publikasjonen er optimalt rigget digitalt.

– Det er også min styrke. Og så er det viktig for Aller, og gøy for meg, at det er kvinner i ledergruppen. Det kan ikke underkjennes at Se og Hør har flest kvinnelige lesere.

Trond Stensåsen fortsetter som redaktør for bladet, mens Jonas Jørstad fortsetter som redaktør for seoghør.no.