Foto: Birgit Dannenberg.

Sterk vekst i NHST

DNs eier har lagt bak seg et kjempekvartal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediekonsernet som omfatter Dagens Næringsliv opplevde en omsetningsvekst i andre kvartal på 5 prosent. Sammen med en bedring i finanspostene endte resultat før skatt på 40,8 millioner kroner, det er en vekst på 154 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Ser man på første halvår samlet, er forbedringen på bunnlinjen på over 60 millioner kroner. Fra 18,2 millioner kroner i underskudd i fjor, til 44,3 i pluss i år.

Rosa

Som forventet er det flaggskipet Dagens Næringsliv som løfter selskapet. Omsetningen i avisen økte med ni prosent i andre kvartal og endte på 152,3 millioner kroner. Økningen skyldes ifølge en melding fra konsernet særlig annonseinntektene som er på stigende formkurve.

Avisen forbedret driftsresultatet med nesten ti millioner kroner år mot år, og endte på 31,3 millioner kroner.

Nett

I de nordiske og digitale forretningsområdene økte også omsetningen. DN Nye Medier, som eier DN.no, opplevde 11 prosent vekst. Omsetningen i selskapet økte med 5 millioner kroner til 35,1 millioner i første kvartal.

I samme periode gikk selskapet som også huser Europower og svenske Newsdesk, fra et underskudd på 2,2 millioner kroner i andre kvartal i fjor, til et overskudd på 1,6 millioner kroner i år.

Valuta

Å drive globalt fra Norge påvirkes ifølge meldingen fra NHST sterkt av valutasvingninger. Den globale divisjonen hvor blant annet Upstream og Trade Winds sorterer, mistet 8 prosent av omsetningen i andre kvartal til 69,6 millioner kroner.

Driftsresultatet reddes inn av kostnadstiltak. For mens den globale delen til NHST gikk med et driftsoverskudd på 3,6 millioner kroner i andre kvartal i fjor, endte det med et overskudd på 7,8 millioner i år.

Ifølge meldingen vil Upstream og Recharge plassere mer av innholdet sitt bak betalingsmurer.

Powered by Labrador CMS