Mecom legger ned avis

Annonsemarkedet gir ikke godt nok grunnlag for Urbans videre drift.

Gratisavisen Urban fikk ti år før papirversjonen gikk inn i historien. På sitt største hadde avisen et opplag på nesten 200.000 aviser, men dette skal ifølge det danske bransjenettstedet MediaWatch nå være på rundt 94.000 eksemplarer.

Ifølge Urban selv er det negative utsikter i annonsemarkedet som har ført til at Mecom-eide Berlingske Media legger ned papirutgaven. Urban har siden oppstarten vært et tapsprosjekt for sine eiere.

Kanskje ikke overraskende for Kåre Quist, som var avisens første sjefredaktør. Ifølge danske Journalisten fikk han to uker til å lage en avis som ikke skulle være en avis som satte dagsorden.

Quist forteller at prosjektet var særlig upopulært iblant journalistene i Berlingske Tidende og i tabloiden B.T.

– Det måtte for guds skyld ikke være en nyhetsavis, for da ville medarbeiderne i Berlingske slutte å arbeide. Det skulle være mer et slags københavnermagasin, slik som Nat&Dag, bare med 100.000 aviser hver dag. Jeg husker et møte hvor jeg fikk en paradoksal melding, vi måtte passe på å ikke bli sitert i Radioavisen så ofte, for da ville vi bli en nyhetsavis, sier Quist til danske Journalisten.

De 11 redaksjonelle stillingene i Urban blir fjernet.