Lørdag som avisdag kommer til å gå tapt, derfor mener Arne H. Krumsvik det er fornuftig å flytte helgeavisen til fredag. Foto: Martin Huseby Jensen
Arne Krumsvik: – Fornuftig å droppe lørdag som avisdag
Medieprofessor Krumsvik advarer mot å gjøre omleggingen i to Amedia-aviser til et ideologisk spørsmål om digitalisering.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I forrige uke ble det kjent at de to Amedia-avisene Fremover og Halden Arbeiderblad begge reduserer utgivelsesfrekvensen på papirutgaven. Begge avisene reduserer antall utgivelser fra 6 til 4 utgivelser i første halvdel av mars. Det er tirsdag og lørdag er dagene det ikke lenger vil bli levert avis på døren. Lørdagsavisen skyldes ifølge avislederne også endringene ombæringen etter at Posten
– Det er tidkrevende å lage papiravis seks dager i uken. Nå får vi bedre tid til å lage mer og bedre journalistikk. Du får mindre papir, men mer lokalavis, sa sjefredaktør og administrerende direktør Christian S. Andersen i Fremover i en pressemelding.
Redusert utgivelsesfrekvens hos papiravisene har vært et grep som har vært varslet lenge. Det er tidligere blitt forsøkt i Østlandets Blad i Ski. Der gikk det ikke spesielt godt. I Telen på Notodden lå planene klare, men lesere og annonsører hindret det i å skje.
LES OGSÅ: Opprør mot færre utgivelser
– Alt oppstyret rundt lørdagsdistribusjonen har vært litt overdrevet. Å legge helgeproduktet til fredag i stedet for lørdag virker som en fornuftig strategisk løsning på problemet. At leserne faktisk får avisa, er langt viktigere enn hvilken dag den kommer ut. Det er trolig ikke så farlig om de får avisa én dag tidligere, sier medieprofessor Arne H. Krumsvik ved Universitetet i Oslo til Klassekampen.
Krumsvik mener det er uklokt å konkluderer med at papiravisene er på vei ut. Han advarer mot å gjøre det hele til et ideologisk spørsmål om digitalisering. Så lenge papiraviser er lønnsomme, handler det om å optimalisere fortjenesten.
Nyheten om omleggingen av de to avisene kom samtidig, men det er likevel vedtatt i det enkelte mediehus, sier konserndirektør Stig Finslo i Amedia og understreker at konsernet har ikke lagt noen føringer.