ITAvisen gikk fri i PFU, men fikk en liten rapp over fingrene

Selv om det var tydelig skille for de fleste, burde merkingen vært bedre.

Publisert Sist oppdatert

Nesten helt i slutten av forbrukertesten «Vi mener mye om denne maskinen, og det er ikke uten grunn» har ITavisen en annonse, eller en boks, hvor Prisguiden opplyser om prisen på datamaskinen som omtales i artikkelen hos forskjellige leverandører. Denne fikk en leser til å reagerer og klaget nettstedet inn for brudd på punktene 2.6, 2.7 og 2.8 i Vær Varsom-plakaten. 

Klageren mener det lar seg vanskelig skille mellom annonse og redaksjonell omtale.

I sitt forslag innstilling til innstilling vises det til at Prisguiden er adskilt med blå ramme og logoer, og at den tydelig fremstår som uavhengig. Men, heter det, det kunne vært merket bedre.  Blant annet påpekes det at det ikke nødvendigvis er klart for leserne hva som ligger i et kommersielt samarbeid. ITavisen burde ifølge innstillingen utdypet at journalistikken er uavhengig.

– Skillet er tydelig nok, men kunne vært enda bedre merket.

Journalist-representant Liv Ekeberg mente forslaget til uttalelse var i snilleste laget. For henne er det utydelig at boksen i artikkelen er et element som er en annonse.

– Den er lagt inn i brødteksten. Og under den ligger en del av anmeldelsen. Det er et utydelig skille mellom reklame og brødtekst.

Ekeberg viser her til at det under annonsen er noen få linjer med konklusjon i form av tre positive punkter og tre negative. Disse burde kommet før annonsen, og den blå rammen burde vært markert med annonse.

Hun mener det heller ikke fremstår som en tilfeldig plassert reklameboks.

Kollega Gunnar Kagge var langt på vei enig, selv om han karakteriserte saken som et tvilstilfelle. Boksen, mener han, ser ut som et vanlig grafikkelement i en nettsak.

Anne Weider Aasen mente på sin side at det går klart fram at det ikke her er snakk om journalistikk. Det er det vesentlige og at det derfor ikke er brudd.

– Hvor mye kan vi kreve det skal legges ut når det er skrevet en setning under om hva dette er, og det er merket, poengterte Nina Fjeldheim.