Pensjonist Aud Norgaard Nyhus er blant de første som har tatt i bruk dagbladets lokale meningsforum. Foto: Sherpa film

Dagbladet satser på lokale meninger

Ønsker å gi gode og tøffe lokale debatter større plass på en sentral arena. Aud (85) fra Biri blant de første med innlegg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagbladet ønsker å bidra til å engasjere vanlige folk i høstens kommunevalg og lanserer derfor Lokale Meninger som første del av et nytt og redaksjonelt drevet posisjoneringskonsept.

Dagbladet oppfatter sin egen portal Meninger som en av de viktigste debattarenaene i Norge.

– Sterke meninger har alltid vært en del av sjelen til Dagbladet. Samtidig er en av de viktigste oppgavene våre å ta tak i saker som betyr mye for folk og sette dem på dagsorden. Vanlige folks kritiske stemmer er avgjørende for at vi skal lykkes i dette arbeidet, sier ansvarlig redaktør John Arne Markussen i en pressemelding.

Se Dagbladets portal for Lokale Meninger her

– Demokratisk problem

Dagbladet satser på Lokale Meninger i håp om å bidra til å etablere en sentral arena for lokal debatt. Mediehuset oppfatter at det er vanskelig for folk å vite noe om politikken som føres ute i distriktene.

– Vi ser på dette som et demokratisk problem, og det ønsker vi å gjøre noe med. Vi ønsker debatt om alt fra ulv til skolepolitikk, og de gode sakene kommer vi til å profilere i Dagbladets andre kanaler, sier Martine Aurdal, debattansvarlig og kommentator i Dagbladet.

Martine Aurdal, debattansvarlig i Dagbladet.
Foto: Birgit Dannenberg

Dagbladet lanserer Lokale Meninger i forbindelse med kommunevalget. Aurdal sier til Journalisten at det ikke er satt noen sluttdato for Lokale Meninger, selv om forumet i utgangspunktet er knyttet opp mot høstens valgkamp.

– Vi stenger ikke 1. oktober. Men i løpet av oktober skal vi vurdere i hvilken form og hvor omfattende Lokale Meninger eventuelt skal være videre. Vi ønsker å ha den som en del av vår meningsportal. Det har vært en svakhet hos oss og andre å finne plass til de gode og tøffe debattene som foregår lokalt i ulike deler av landet. Vi følger for lite med på hverandre.

Det meste fra folk selv

– Er Lokale Meninger basert på at lesere og politikere selv legger inn debattinnlegg, eller vil redaksjonen selv innhente bidrag?

–Begge deler. Vi ønsker at det meste skal komme fra folk selv og det er laget en enkel løsning for å legge inn debattinnlegg. Men som med annet debattstoff kommer redaksjonen til å initiere og regissere bidrag. Vi har mange muligheter til å løfte fram dette stoffet, både på egne plattformer og i sosiale medier, sier Aurdal.

Her kan du lese innlegget til pensjonist Aud Norgaard Nyhus (85) fra Biri. Hun er også er intervjuet i den første av reklamefilmene som er laget for Lokale Meninger.

Fra riks til lokal

 Et av Dagbladets motiver for å etablere Lokale Meninger er at mediene bør bli flinkere til å dekke kommunevalget på lokalsamfunnenes premisser.

Dagbladet ønsker å gi de viktige lokale sakene nasjonal oppmerk-somhet

– Selv om det er et lokalvalg er det altfor ofte rikspolitikere som uttaler seg om saker av nasjonal interesse. Dermed blir medienes dekning til forveksling lik et Stortingsvalg. I år ønsker Dagbladet å gi de viktige lokale sakene nasjonal oppmerksomhet, og vi er sikre på at det vil bidra til å løfte fram viktige perspektiver i valgkampen enten meningene kommer fra vanlige folk, lokalpolitikere, organisasjoner eller næringslivet, sier Markussen.

Annonse-utstillingsvindu

Lokale Meninger er første del av en ny posisjoneringsstrategi for Dagbladet. Dagbladet skal bruke reklamekanalene til å gi folk en smakebit på det redaksjonelle innholdet.

– Det er befriende å ha utviklet et konsept som er så tett knyttet til hjertet av det vi driver med i redaksjonen i Dagbladet. Fremfor å bruke reklameplassen til å skryte av hvor flinke vi er vil vi bruke den til å gi folk smakebiter på det redaksjonelle innholdet vårt. Det innebærer at vi vil jobbe mye mer dynamisk enn tidligere for å være en del av samfunnsdebatten i alle kanaler, sier Jacob Svenningsen, markedssjef i Dagbladet, i pressemeldingen.

Dagbladet har utviklet sitt nye posisjoneringskonsept i samarbeid med Trigger og Tenk Kommunikasjon. Fredric Fiction har bidratt som produksjonsbyrå for reklamefilmene, som er basert på intervjuer med noen av dem som allerede har bidratt med sine lokale meninger.

Powered by Labrador CMS