A-pressen fikk beholde de fleste avisene, men måtte selge Demokraten og Varden før de fikk danne Amedia. Illustrasjon: Journalisten
Sjekk hva Varden kostet
Ifjor gikk avisen med overskudd. Hvor mye tror du Agderposten måtte ut med?
67 millioner kroner fikk Amedia av Agderposten Medier for Varden. Det viser 2013-resultatet til sistnevnte.
Det er 44 ganger så mye som samme selskap ga for Demokraten.
Varden hadde ifølge resultatregnskapet et driftsoverskudd på 7,7 millioner kroner, en økning på 650.000 kroner fra året før. Det kom etter at omsetningen i fjor sank med 5,5 millioner kroner til 151 millioner.
Må stramme inn
Avishuset i Skien hadde i perioden redusert kostnadene med 6,2 millioner kroner til 151 millioner. Med utsiktene for inneværende år må skruen også strammes til der.
Styreleder i Varden og administrerende direktør i Agderposten Medier, Nils Gauslaa, sier til Journalisten at avisen vil trolig klare et driftsoverskudd i inneværende år, men det blir lavere enn i fjor.
- I Varden jobber de nå med brukerbetaling på nett, dette regner jeg med er gjennomført før årsskiftet.
Hos erkerival TA sier ansvarlige redaktør Ove Mellingen til Journalisten at de ikke vil innføre nettbetaling før de vet hva Varden gjør. Amedia ruller i disse dager ut påloggingssystem som på sikt skal bidra til å innføre nettbetaling.
Agderposten kjøpte Varden oktober 2012.
Flere abonnenter
Lenger sør, i Arendal, klarte de digitale annonseinntektene til Agderposten å kompensere for bortfall av annonser på papir. Mens inntektene fra papirannonser falt med én million i fjor, økte de digitale inntektene med to millioner. Det førte til 1,1 prosent økning i annonseomsetningen i fjor som endte på 76,8 millioner kroner.
Også opplagsinntektene er svakt opp i perioden. Ifølge Gauslaa skyldes dette prisøkning etter at opplaget gikk tilbake.
Agderposten innførte digitalt abonnement likt Fædrelandsvennens i desember. Dette abonnementet innebærer at brukerne også får papiravisen. Dersom de takker nei til denne, får de likevel ingen endring i prisen.
Gauslaa sier at de etter første tertial ser at hastigheten på opplagsfallet reduseres.
- Vi har en økning i antall betalende abonnenter sammenlignet med hva vi hadde før lansering i midten av desember i fjor, sier han.
Agderposten hadde i slutten av april 320 flere betalende abonnenter enn de hadde ved lanseringen i desember.
Forventer millionsvikt
Den samlede omsetningen falt med 800.000 kroner til 124,9 millioner kroner. Driftskostnadene var uendret på 117,4 millioner kroner.
Driftsoverskuddet falt som følge av inntektssvikten med 700.000 kroner til 7,5 millioner.
I år ventes det at både topp- og bunnlinje vil bli svakere. Så langt er annonseinntektene ned 6,5 prosent sammenlignet med fjoråret. Det tilsvarer halvannen million på fire måneder. Om den hastigheten holder året ut betyr det en omsetningssvikt på rundt fem millioner kroner.
- Vi fortsetter prosessen med å forenkle og automatisere. Og så går vi til en hver tid gjennom kostnadsbasen og vurderer bemanningen. Så langt ser vi på naturlige avganger og lar være å erstatte folk som slutter. Men vi er ikke der hvor vi har konkrete planter om nedbemanning og oppsigelser, men vi følger utviklingen, forteller Gauslaa.
Mindre overskudd
I konsernet, som også omfatter Demokraten, Grimstad Adressetidende, Lillesands-Posten, Vennesla Tidende og Radio Agder i tillegg til de to forannevnte avisene, falt driftsoverskuddet med 1,6 millioner fra 2012 til 2013 og endte på 19 millioner kroner.
Samtidig kom Varden inn i konsernregnskapet for første gang noe som innebar at omsetningen økte med hele 156,3 millioner kroner til 412 millioner.
- Vi gjennomfører avskrivninger av goodwill. Hadde vi vært mer konservative med disse ville driftsoverskuddet ligget rundt 30 millioner kroner.
Det utbetales til sammen ni millioner kroner i utbytte til de tre eierne. Dette er samme som i fjor.